دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

اگر رابطه بین گز گز و مور مور انگشتان دست و بیماری ام اس را دقیقا می خواهید بدانید حتما اینجا را بخوانید

گزگز و مور موری انگشتان دست بدلیل  در گیری اعصابی است که از نخاع گردنی به انگشتان دست میرسند می باشد.اعصاب دست در طول مسیر خود ممکن است دچار مشکل شده و  یا در نقاطی گیر کرده باشد که باعث گزگز انگشتان دست می شود.و  حتی اعصاب دست بدلیل بیماری نیز ممکن است دچار اختلال فعالیت و یا خرابی شود که این نیز باعث مور مور و گزگز انگشتان دست می شود. 

شایع ترین علت گزگز و مور مور انگشتان دست ناشی از گیر افتادن عصب میانی دست در ناحیه مچ دست می باشد که به ان  سندروم تونل کارپ می گویند بیمار از درد , گزگز و مور مور شدن انگشتان دست در حین فعالیت و در حال خواب  شکایت دارد و مجبور می شود شب هنگام چندین با بیدار شده و دستان خود را بدلیل مور مور شدن بچلاند. 

این بیماری به راحتی قابل تشخیص می باشد کافی است بیمار  به متخصص طب فیزیکی مراجعه نماید و از دستان خود نوار عصب و عضله بگیرد و متخصص طب فیزیکی براحتی مشکل بیمار را پیدا کرده و توصیه بعدی جهت درمان را نیز به بیمار می دهد شدت بیماری نیز  از طریق نوار عصب و عضله مشخص می شود در صورتی  که درگیری شدید باشد و نیاز به درمان غیر جراحی و یا جراحی باشد به بیمار مشاوره لازم را می دهد.  

گاهی درگیری اعصاب دست در نواحی بالاتر در ناحیه شبکه بازوئی کنار گردن اتفاق می افتد که باز ممکن است باعث گزگز و مورمور انگشتان دیس شود باز از طریق نوار عصب و عضله که توسط متخصص طب فیریکی انجام میشود فابل بررسی و پیگیری می باشد . 

گاهی بیمار بدون اینکه خود مطلع باشد دچار بیماری دیابت می باشد و با گزگز و مور مور انگشتان دست به متخصص طب فیریکی مراجعه می کند و پزشک زمان بررسی اعصاب دست وی متوجه تخریب عصب بطور عمومی می شود و به بیمار پیشنهاد بررسی بیشتر از نظر دیابت می دهد که بیماری دیابت وی از ان زمان به بعد تشخیص داده می شود. حتی در مواردی نیز بیمار بدلیل بیماری تیروئید دچار گزگزو مور مور دستان خود می شود و زمانی که به پزشک متخصص طب فیریکی مراجعه می کند درگیری عصب میانی دست غیر غالب معمولا بیشتر از درگیری دستان غالب می باشد و بنا به پیشنهاد پزشک متخصص طب فیزیکی کم کاری غده تیروئید بررسی می شود. 

اما مشکلی که در ارتباط با بیمارانی که مشکوک به  ام اس می باشند و با گزگز و مورمور انگشتان دست مراجعه می کنند شرائط قدری فرق می کند بیمار همراه با گزگز دست و یا بخشی از بدن  ممکن است از علائم دوبینی نیز رنج ببرد .گاهی نیز ممکن است بی اختیاری ادراری نیز همراه با گزگز انگشتان داشته باشد .همچنین تعادل راه رفتن وی قدری بهم خوده باشد.وقتی به پزشک متخصص طب فیزیکی یا اعصاب مراجعه می کند ممکن است رفلکس های مچ پا و یا زانوی وی زیاد باشد(وقتی چکش معاینه به زانو و یا مچ پای بیمار زده می شود بیش از اندازه پاسخ رفلکس پا مشاهده شود).اینها نشانه هائی است که پزشک را جهت بررس بیشتر بیمار خود وا می دارد. 

انچه که در رابطه با گزگز و مورمور بیماران در ام اس مطرح می باشد این است که اعصاب محیطی حسی قبل از  اینکه وارد بخش سلولی اعصاب حسی وارد شوند توسط پلاک های نخاعی درگیر می شوند واین درگیری باعث اختلال در فعالیت عصب حسی محیطی می شود و بیمار احساس گزگز و مور مور در دست و یا نقاط دیگری از بدن می کند. 

در بدن دو نوع سلول عصبی داریم  یکی مربوط به  سلولهای حرکتی اعصاب می باشد که در شاخ قدامی نخاع قرار دارد و مسئول فعالیتهای حرکتی اعصاب می باشد .و دیگری سلولهای حسی که در  شاخ خلفی و  خارج از نخاع در کانال استخوانی که ریشه های عصبی از انجا خارج می شوند قرار دارد .و در بیماری ام اس اعصاب حسی پس از اینکه از نخاع خارج شدند و  قبل از اینکه به سلول اعصاب حسی برسند درگیر می شوند.یعنی  میلین عصبهائی که وارد سلول عصبی می شود دچار التهاب و اسکار  شده و تخریب می شود  و بیمار  علائم اختلال  حسی را پیدا می کند. 

بنابراین بدون هیچگونه نگرانی و استرس در صورتی که دچار گزگز و مور مور انگشتان دست خود شدید بلافاصله به متخصص طب فیزیکی مراجعه نمائید و درگیری اعصاب دست خود را مورد ازمایش قرار دهید و از مشاوره پزشک استفاده لازم را ببرید و چه بسا از  جراحی های غیر ضرور نیز پرهیز نمائید .همه روزه تعداد زیادی از بیماران با مور مور وگزگز  انگشتان دست خود به کلینیک تخصصی طب فیزیکی دکتر نیاستی مراجعه می نمایند و با  بررسی اعصاب دست خود از نگرانی جدی ام اس  خلاصی پیدا می کنند. 

 

ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.