دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

در صورتی که دچار درد جلو و پشت قفسه سینه می شوید که ممکن است ناشی از فتق دیسک قفسه سینه ای باشد حتما اینجا رابخوانید

به علت پارگی قسمت محیطی دیسک بین مهره ایقسمت مرکزی آن به پشت جابجا شده و موجب فشار بر روی بافت های عصبی نخاع میگردد. این جابجایی دیسک را هرنی یا فتق آن میگویند.

2025 9

 

علت هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای سینه ای چیست

دیسک بین مهره ای در طول زندگی در معرض فشارهای زیادی قرار دارد. این فشارها و ضربات موجب بروز آسیب ها و پارگی هایی در قسمت آنولوس یعنی دورادور دیسک میشود. هر بار که دیسک آسیب میبیند خودبخود ترمیم میشود ولی این خراب شدن و ترمیم شدن ها بتدریج موجب ضعیف شدن قسمت آنولوس شده و بعد از مدتی بدنبال یک فشار ناگهانی به دیسک، قسمت آنولوس دچار چنان پارگی وسیعی میشود که قسمت مرکزی یا نوکلئوس از درون آن پارگی راه خود را به بیرون باز میکند. این بیرون زدگی هسته ژلاتینی دیسک از ورای حاشیه مدور آن را فتق یا هرنی دیسک بین مهره ای میگویند.

مسلما این آسیب ها بیشتر در نقاطی ایجاد میشود که فشار بیشتری بر روی دیسک ایجاد میشود و در ستون مهره ای سینه ای این فشار بیشتر از همه در قسمتی است که بیشترین مقدار حرکت را دارد. مهره های پایینی دیسک سینه ای بخصوص مهره دوازدهم سینه های که در محل اتصال ستون مهره سینه ای کمری قرار دارد تحت بیشترین فشار است پس احتمال هرنی دیسک در این مهره بیشتر است. 

هرنی دیسک میتواند بطور ناگهانی و بر اثر تصادف اتومبیل و یا سقوط از ارتفاع یا انجام حرکاتی مانند چرخش ناگهانی ستون مهره ایجاد شود. احتمال هرنی دیسک ستون مهره سینه ای در مبتلایان به بیماری شوئرمن بیشتر است.

بیرون زدگی دیسک معمولا به سمت پشت است و میتواند بطور مستقیم به نخاع فشار وارد کند. در محدوده مهره های 9-4 ستون مهره سینه ای فشار دیسک بر روی تنها شریان تغذیه کننده ستون مهره در این ناحیه میتواند موجب اختلال جریان خون نخاع و مرگ سلول های آن شود.

 

2025 4

 جابجایی و فتق دیسک بین مهره ای و فشار به نخاع

 

 

علائم هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای سینه ای چیست

علائم این بیماری بسته به محل فشار به نخاع و شدت فشار و اینکه آیا نخاع صدمه دیده یا خیر متغیر است. در غالب اوقات درد اولین علامت بیمار است. این درد میتواند در پشت قفسه سینه (در وسط و دو طرف) و در جلو قفسه سینه احساس شود.

2025 3
نوک پیکان جابجایی دیسک و فشار به نخاع را نشان میدهد

 

هرنی در مهره های بالایی سینه ای میتواند موجب احساس درد در یک یا هر دو اندام فوقانی شود. هرنی در مهره های وسط میتواند موجب احساس درد در شکم و قفسه سینه شده و بیمار یا حتی پزشک فکر کنند بیمار مشکل قلبی دارد. هرنی در مهره های پایینی سینه ای میتواند موجب بروز درد در پشت کمر شده و دردی شبیه به درد کلیه ایجاد کند و یا ممکن است درد در کشاله ران یا اندام تحتانی احساس شود.

گاهی اوقات احساس گزگز و بیحسی در محدوده درد وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است بیمار در عضلات اندام تحتانی یا فوقانی احساس ضعف کند. ممکن است اختلالاتی در دفع ادرار و مدفوع نیز وجود داشته باشد.

تشخیص هرنی دیسک بین مهره ای سینه ای معمولا با توجه پزشک به اظهارات بیمار و سپس معاینه وی امکانپذیر میشود. پزشک برای تشخیص از روش های تصویربرداری مانند  رادیوگرافی ،  ستی اسکن و ام ار ای و همچنین از نوار عصب عشله جهت  تشخیص  دقدث ضایعه ریشه  های  اعصاب  ناحیه  پشت  قفسه  سینه مورد  استفاده  قرار  می گسیرد در کلینیک تخصصی  دکتر نیاستی بیماران  جهت  مشاوره بررسی   میزان اسیب  ریشه های  اعصاب  پشتی  فقسه  سینه و همچنین  نیاز به  جراحی  و یا  عدم جراحی   این  ناحیه  راجعه  می نمایند و  اعصای  پشتی قفسه  سینه  بدقت  مورد  بررسی  قرار  گرفته  و  روشهای  درمانی  غیر  جراحی که در کلینیک  تخصصی  دکتر  نیاستی  ارائه  می  شود  به  بیماران  پیشنهاد  می  شود .امروزه  بدلیل  وجود  امکانات  کافی  جهت درمانی  بدون جراحی  فتق  دیسک  و  درگیری  اعصاب  مختلف  نخاعی  از جمله سیاتیک و گردن و  اعصاب  پشت  قفسه  سینه  تمایل  بیماران  به  روشهای  غیر  جراحی  روز افزون  شده  است.


ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

 

جهت اشنائی با دردهای سیاتیک و علائم ان حتما اینجا را بخوانید

منظور از سیاتیک دردی است که از پشت باسن شروع شده و به ران و گاهی ساق تیر میکشد. شایعترین علت سیاتیک هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای است.

 

علائم سیاتیک چیست

 درد سیاتیکی ممکن است بصورت احساس گرفتگی عضلات در ساق یا بصورت احساس درد در پشت یا سطح خارجی ساق باشد. درد ممکن است موقع نشستن، سرفه کردن یا عطسه کردن بیشتر شود. ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز یا خواب رفتگی در ساق داشته باشید. و یا حتی ممکن است احساس سنگینی ساق و احساس ضعف عضلانی در ساق داشته باشد. ممکن است علائم ذکر شده در ساق بدون کمردرد باشد. اگر بیمار مدت زیادی طول بکشد میتواند موجب لاغر شدن بعضی از عضلات اندام تحتانی شود.

195 1
محدوده انتشار درد به اندام تحتانی

 

195 2
فشار دیسک به نخاع در ام آر آی

 

سیاتیک چگونه تشخیص داده میشود

بعد از اینکه پزشک با بیمار در مورد مشکلاتش صحبت کرده و اطلاعات لازم را کسب میکند وی را دقیقاً معاینهکرده و در صورت مشکوک شدن به هرنی دیسک بین مهره ای بررسی های پاراکلینیکی را برای بررسی بیشتر انجام میدهد.  رادیوگرافی ساده میتواند تغییرات کلی را در ستون مهره نشان دهد ولی برای بررسی وضعیت دیسک و ریشه های عصبی باید از روش های تصویر برداری دیگری استفاده کرد. استفاده از میلوگرافی بصورت تزریق دارو در اطراف نخاع و سپس عکس برداری از آن یکی از روش های تشخیصی است. امروزه این روش تا حد زیادی جای خود را به ام ار ای داده است.
الکترومیوگرافی یا تست نوار عصب و عضله  یکی  از  بهترین روشهای بررسی  وضعیت ریشه های عصبی نخاع  بوده و بیماران را  از  چگونگی درگیری ریشه های  عصب  سیاتیک در ناحیه کمر اگاه می کند ممکن است در  ام ار ای  فتق  دیسک شدیدی  گذارش  شده  باشد درحالی  بیمار اسیب  زیادی  در  ریشه  عصب  نداشته باشد دلیل  اینکه بیماران  با  دیسک کمر و  فتق دیسک  بیش از  95% موارد نیاز به جراحی ندارند  نیز  فقط به خاطر اسیب  کم  عصب  سیاتیک در فتق دیسک  میباشد.

به این دلیل  همه روزه بیماران زیادی  با  دیسک کمر و یا گردن  به  کلینیک تخصصی  دکتر نیاستی  جهت مشاوره  جراحی و یا عدم جراحی  دسک کمر و  گرده ن مراجعه  می کنند.همجین  در کلینیک  دکتر نیاستی با  روشهای  مدرن   لیزر درمانی و مگنت تراپی و طب  سوزنی درمان بدون جراحی  دیسک و سیاتیک نیز  تحت درمان  قرار میگیرند.بنابر این  الزاما  فتق  دیسک باعث  فلجی اندامها نمی شود اصولا  دیسک کمر جیز نگران کننده ای نیست  اغلب بیماران  با روشهای  درمانی  غیر جراحی بهبودی کامل پیدا میکنند.کتر از  5% درصد نیاز  به جراحی پیدا میکنند که باید دیسک کمر باعث  بی اختیاری اداری شده باشد یا علائم  ضعف پیشرونده عضلانی دراندامها ایجاد کرده با شد که  موارد  بسیار نادر  در  فتق  دیسک  میباسند.


ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

جهت اشنائی با علل و درمان درد زیر شست پا حتما اینجا را بخوانید

 سزامویید ها استخوان های ریزی در زیر مفصل شست پا هستند که به علل مختلفی میتوانند منشا درد در این ناحیه شوند.

 

علائم مشکلات استخوان سزامویید چیست

مهمترین علامت مشکلات استخوان سزاموئید، احساس درد در زیر مفصل اصلی شست پا است. در این موارد حرکت شست پا بخصوص در موقع راه رفتن شدت درد را افزایش میدهد. فشار دادن به زیر مفصل شست پا با انگشت و یا حرکت دادن شست پا به پشت هم معمولا موجب شدیدتر شدن درد میشود.

در این بیماران گاهی اوقات حرکت نامناسب سزامویید موجب احساس کلیک و تقه دردناکی در شست پا میشود. تعدادی از بیماران ممکن است احساس بیحسی در پوست بین شست و انگشت دوم داشته باشند.

تشخیص مشکلات استخوان سزاموئید معمولا با توجه به مشکلات بیمار و انجام معاینه به توسط پزشک انجام میشود. تهیه رادیوگرافی خاصی به نام Axial view از شست پا میتواند استخوان های سزاموئید رو مشکلات احتمالی آن را بهتر نشان دهد. در صورتی که رادیوگرافی آگزیال نتواند علت درد را مشخص کند پزشک معالج ممکن است ازاسکن رادیوایروتوب و یا ام ار ای برای مشخص کردن تشخیص کمک بگیرد.

 

352 4
پیکان های سفید استخوان چه های سزاموئید را نشان میدهند

352 5

 

352 1
رادیوگرافی آگزیال از استخوان های سزامویید

 

درمان مشکلات استخوان سزاموئید

شروع درمان مشکلات استخوان سزاموئید همیشه با روش های غیر جراحی است. این روش ها در غالب موارد در بیمار را از بین میبرند. در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به درمان های غیر جراحی پزشک معالج ممکن است تصمیم به انجام عمل جراحی بگیرد. مهمترین اقدامات غیر جراحی در درمان مشکلات استخوان سزاموئید عبارتند از

  • استفاده از  داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • استفاده از پد های مخصوص به شکل J که در داخل کفش گذاشته میشود تا فشار بر روی استخوان سزامویید را کاهش دهد

 

352 3

  • کم کردن ارتفاع پاشنه کفش تا فشار کمتری به پنجه وارد شود
  • تزریق داروهای کورتیکوستروئیدی در اطراف استخوان های سزاموئید به توسط پزشک
  • لیزر درمانی  نیز جهت  کنترل درد و  کاهش التهاب  زیر  انگشت  شست  تاثیر فزاینده ای  دارد در کلینیک  تخصصی  دکتر نیاستی  بیماران  با  درد زیر  انگشت شست پا  جهت  لیزر  درمانی  مراجعه  و تحت درمان  قرار می گیرد
  • مگنت  تراپی  نیز  از  روشهای  مدرن  کاهش درد و التهاب  زیر  انگشت  شست پا  مورد استفاده  می شود در کلینیک دکتر نیاستی  از  این  روش نیز  جهت درمان  درد زیر انگشت  شست پای  بیماران  مورد  اشستفاده قرار می گیرد.
  •  گچ گیری پا و بعد از آن استفاده از کفش های با کفی محکم و سفت در موارد شکستگی استخوان های سزامویید

چنانکه گفته شد در صورتیکه اقدامات ذکر شده نتواند موجب کاهش درد بیمار شود ممکن است بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد. معمول ترین عمل جراحی خارج کردن استخوان سزاموئیدی است که موجب درد شده است. در بعضی موارد که علت درد، جوش نخوردن در محل شکستگی است ممکن است از  پیوند استخوان  برای جوش دادن استخوان استفاده شود.


ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

در صورتی که دچار درد زیر انگشت شست پا می شوید حتما اینجا را بخوانید

در زیر  مفصل اصلی شست که به آن مفصل  متاتارسوفالنژیال اول میگویند دو استخوانچه کوچک بنام سزاموئید وجود دارد که در صورت آسیب یا التهاب میتوانند موجب بروز درد و ناراحتی برای فرد شوند.

 

آناتومی

در بافت نرم زیر مفصل اصلی شست پا دو استخوان کوچک به اندازه یک نخود کوچک وجود دارند که به آنها استخوان های سزاموئید Sesamoid bones یا کنجدی میگویند. عضله خم کننده شست که شست پا را به طرف پایین خم میکنند را فلکسور شست میگویند. تاندون فلکسور شست در مسیر خود از مجاورت این استخوانچه ها عبور میکند.

352 6

352 9

 

استخوانچه های سزامویید ها موجب میشوند تاندون خم کننده یا فلکسور شست از مفصل متاتارسوفالانژیال شست کمی فاصله گرفته و بدین طریق سزاموئید ها مانند یک اهرم عمل کرده قدرت تاندون ها را افزایش میدهند. سزامویید ها همچنین موجب جذب نیروهای ضربه ای میشوند که در موقع راه رفتن به شست پا وارد میشوند. وجود سزاموئید ها موجب میشود اصطکاک بافت نرم در زیر مفصل شست کاهش یابد.

 

علت درد زیر سزامویید چیست

استخوان های سزاموئید به علل مختلفی میتوانند موجب درد شوند 

  • التهاب بافت نرم اطراف استخوان های سزاموئید را سزاموئیدیت Sesamoiditis میگویند. دویدن و یا حرکات رقص بمدت طولانی میتواند به علت حرکت مداوم و مکرر استخوان های سزامویید موجب التهاب بافت های اطراف آن و در نتیجه بروز درد شود
  • یک ضربه شدید به زیر پنجه پا میتواند موجب  شکستگی سزاموئید و بروز درد در آن شود. ضربات مکرر به زیر شست پا هم میتواند موجب بروز شکستگی های استرسی در این استخوان ها شود

352 2

352 8

 

    • آرتریت یا التهاب مفصل بین استخوان های سزاموئید و استخوان شست پا هم میتواند موجب بروز درد در زیر شست پا شود. در کنار هم قرار گرفتن سزامویید و استخوان شست پا در واقع یک مفصل را تشکیل میدهد و این مفصل هم میتواند مانند دیگر مفاصل بدن دچار التهاب و آرتریت شود. آرتریت این مفصل در کسانی که قوس کف پا زیادی دارند بیشتر دیده میشود. در این افراد به علت تغییر در بیومکانیک کف پا فشار زیادی به این مفصل وارد میشود
    • گاهی اوقات خونرسانی به استخوان سزاموئید از بین رفته و بیماری به نام استئوکندریت Osteochondritis را در این استخوان ایجاد میکند. واکنش بدن به این وضعیت رسوب کلسیم در بافت های اطراف استخوان است که موجب بروز درد و تورم در ناحیه میشود
    • گاهی اوقات بافت نرم زیر استخوان سزاموئید زیاد شده و برجسته میشود و حالتی شبیه به میخچه را بوجود میاورد که موجب بروز درد میشود
    • قرار گرفتن مداوم شست در حالت خمیده به پشت مانند استفاده مداوم از کفش های پاشنه بلند میتواند موجب فشار زیاد به استخوان های سزاموئید شود.ه
    • آدرس مطب:مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

    جهت اشنائی با نحوه استفاده از دارو جهت درمان ارتروز زانو حتما اینجا را بخوانید

    در یک تقسیم بندی کلی، داروهای مصرفی برای درمان ارتروز زانو را در 6 گروه اصلی قرار می دهند. ابتدا این 6 گروه آورده شده و سپس هر گروه طی سؤال جدگانه، توضیح داده خواهند شد.

    ردیف

    گروه دارویی

    فایده یا دلیل به کار بردن دارو

    1

    مسکن های ساده مثلاستامینوفن

    کنترل درد

    2

    داروهیا ضددرد غیر کورتونی مثل بروفن-دیکلوفناک

    از بین بردن درد+ کنترل سایر علائم به علت خاصیت ضدالتهابی

    3

    کورتون های داخل مفصلی مثل متیل  پردنیزلون

    کنترل موضعی علائم بالینی

    4

    مواد اسکلروز کننده داخل مفصلی

    کنترل درد به واسطه ی از بین بردن غشاء سینوویم و سینویت

    5

    حمایت کننده های غضروف (خوراکی- داخل مفصلی)

    کنترل علائم و کاهش پیشرفت آسیب غضروف

    6

    دراوهای ضد افسردگی و سایر داروها

    کنترل درد

    هدف از کاربرد داروها در ارتروز، ابتدا کنترل درد و سپس درمان  علائم بالینی ارتروزز متعدد مثل التهاب، قرمزی و تورم مفصل زانو ذکر شده است. داروها با مکانیزم های مختلف در درمان آرتروز به کار می روند.

    بعضی از آن ها تنها خاصیت ضد درد دارند و بعضی علاوه بر خاصیت ضد درد داشتن با مهار مکانیزم های التهابی، بعضی از علائم بالینی آرتروز مربوط به التهاب مثل تورم، قرمزی و محدودیت حرکتی مفصل را کنترل می کنند. بعضی از داروها به طور سیستمیک و خوراکی استفاده می شوند، بعضی به صورت تزریق داخل مفصلی.

    بعضی پرده سینوووم را از بین می برند و بعضی به بازسازی  غضروف مفصلی کمک می کنند. بعضی از داروها، با کنترل مرکزی درد، به کاهش درد ارتروز کمک می کنند که داروهای ضدافسردگی مثل آمی تریپتیلین و... در این گروه قرار می گیرند.

    لازم به توضیح است که برای یک بیمار نیازی به استفاده همزمان و از تمام داروها نیست. پزشک پس از شنیدن شکایات بیمار و معاینه مفصل یا مفاصل گرفتار، بسته به شدت بیماری و میزان ناتوانی ایجاد شده برای او، یک یا چند دارو انتخاب کرده برای بیمار آغاز می کند.

    درکلینیک تخصصی دکتر نیاستی  علاوه  دردرمان  داروئی بیماران با  ارتروز  زانو  از  تکنیکهای  پیشزفته  بروز و  بدون جراحی  جهت درمان و کنترل  ارتروز  زانو  هم  بهره گیری می شود از جمله  انها  لیزر  درمانی  پرتوان جهت  کنتل  درد و التهاب  در ناحیه  زانو  با  ارتروز  زانو  - همچنین  مگنت  درمانی  جهت کنتل  دردر زانو  ردبیماران  با  ارتروز زانو و همچنین  طب  سوزنی  با  زوشهای  مدرن و  به  روز  جهت  درمان ارتروز  زانو  بکار  گرفته می شود.

    ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸