دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

اگر می خواهید بدانید در ایجاد کمر درد شما دیسک دخالت دارد یا سیاتیک حتما اینجا را بخوانید

 

 

دیسک کمر از دو لایه باند فیبروز در خارج و لایه ژله مانند در داخل تشکیل  شده است  در فعالیتهای روزانه و در نرمی حرکت ستون مهره ها نقش تعیین کننده ای دارد.در حضور دیسک بین مهره ای  است که کمر ما انعطاف قبل ملاحظه ای در حرکات روزانه از خود نشان می دهد و در نشستن و بلند شدن وخم و راست شدن کمک شایان به بدن کمر می کند . 

در صورت طبیعی بودن دیسک فرد هیچگونه مشکلی با ستون فقرات خود ندارد و هر نوع چرخش در ستون فقرات بدون هیچگونه تحمل دردی انجام می پذیرد. 

 از طرفی عصب  سیاتیک نیز از مجموعه ای از ریشه های عصبی که از نخاع جدا می شود تشکیل شده است و نقش بسزائی در فرایند حرکت پا ها در طول روز دارد در صورت اختلال در این فعالیت عصبی تحرکات روزانه وی مختل شده و به ضعف عضلات اندام تحتانی منجر می شود. 

عصب سیاتیک در  طول مسیر خود از ناحیه کمر تا نوک انگشتان پا ممکن است در معرض اسیب قرار بگیرد. از  شایعترین جاهائی که ممکن است  اسیب  ببیند در ناحیه زانو-لگن و  در ناحیه کمر جائی که ریشه ها از نخاع خارج می شوند می باشد. 

از شایع ترین عواملی که ممکن  است به عصب  سیاتیک  اسیب جدی وارد کند فتق دیسک می باشد که بین  جسم مهره ای در ستون فقرات جای گرفته است. 

در صورتی که فتق  دیسک بین مهره ای در ناحیه کمر اتفاق بیفتد لایه ژله ای درون دیسک به دیواره  فیبروزی دیسک فشار وارد کرده و انرا بطرف بیرون هدایت میکند و درست جائی که ضعیف ترین قسمت حفاظتی ستون فقرات  که در قسمت پشتی و کناری(posterolateral)قرار دارد به عصب سیاتیک فشار وارد می کند بسته به شدت فتقی که اتفاق می افتد به همان نسبت  میزان فشار به عصب زیاد بوده و تخریب عصب نیز به همان نسبت اتفاق می افتد.گاهی نیز دیسک پاره شده و تکه های کوچکی از ان جدا شده و وارد کانال استخوانی که ریشه های عصب سیاتیک از انجا خارج میشود شده که موجب فشار مضاعف به عصب می شود وگاهی نیز باعث لاغری عصب در ناحیه ریشه شده و متعاقب ان ضعف و لاغری عضلاتی که خود عصب می دهد  در طول مسیر خود می شود. 

بنابر این چیزی که در فتق دیسک اتفاق می افتد این است که دیسک در اثر خرابی  بیرون زده می شود و روی عصب سیاتیک فشار وارد می کند و مشکلات بیمار نیز از همین جا اغاز می شود که شامل درد های کمر - درد های تیر کشنده از ناحیه کمر به طرف  ران و ساق پای بیمار و حتی به نوک انگشتان پا نیز کشیده می شود. 

گاهی بیمارانی به کلینیک غیر جراحی ما مراجعه می کنند و می پرسند علت درد کمر و یا دردی که از کمر به طرف پاها  کشیده می شود بخاطر دیسک  است یا سیاتیک ؟ به دلائلی که در بالا شرح ان رفت علت این دردها فشاری است  که از طرف دیسک فتق  شده بروی  ریشه عصب  سیاتیک وارد می کند : می باشد. 

پس فتق دیسک به تنهائی چیز مهمی نیست مهم این است که  این  فتق  دیسک  به عضو  حیاتی  مثل  ریشه عصب  سیاتیک چقدر فشار وارد کرده باشد. 

بنابر این در  صورتی که دچار مشکلات دیسک کمر شدید حتما باید از وضعیت عصب سیاتیک  اطلاعات دقیقی کسب کنید .MRI به تنهائی جهت بررسی فتق دیسک بااینکه لازم است ولی کافی نیست بررسی عصب سیاتیک توسط متخصصین طب فیزیکی و گرفتن نوار عصب و عضله در تصمیم گیری جهت درمان غیر جراحی ویا جراحی نقش بسزائی دارد . 

در تمام مراکز مهم تصمیم گیری جهت بیمارانی که دچار فتق دیسک کمر هستند گرفتن  نوارعصب و عضله کمک قابل توجهی هم به بیمار و هم به پزشک می کند . 

نوار عصب و عضله دقیقا نشان می دهد چه میزان  ریشه عصب سیاتیک  دچار اسیب دیده گی می باشد.هزاران مریض با  دیسک کمر به کلینیک ما جهت مشاوره برای تعیین میزان اسیب عصب سیاتیک مراجعه کرده اند و این مرکز کمک قابل توجهی به بیماران  جهت درمان غیر جراحی دیسک کمر به بیماران میکند. 

اغلب موارد با اینکه دیسک شدیدی بیمار دارد اما خوش بختانه اسیب به عصب سیاتیک زیاد نمی باشد و  بیماران علارغم توصیه به جراحی به روشهای غیر جراحی بهبود مییابند و به فعالیت روزانه خود بر میگردند 

البته بیمارانی نیز هستند که نیاز به جراحی برای دیسک کمر درادند انها اغلب افرادی هسنتد که دچار ضعف پیشرونده در عضلات اندام تحتانی می شوند و یا علائم بی اختیاری اداری پیدا می کنند و  یا درد غیر قابل کنترل پیدا می کنند البته تعداد این بیماران کمتر از 5% می باشند و همچنان 95% بیماران دیسک کمر نیاز به جراحی ندراند در صورتی که به مراکز تخصصی غیر جراحی دیسک کمر مراجعه کنند قطعا کمک قابل توجهی به اینگونه بیماران خواهد شد .کلینیک تخصصی غیر جراحی دکتر نیاستی روزانه به تعداد زیادی از بیمارنی که دچار دیسک کمر میباشند خدمات ارزندهای ارائه می دهند. 

 

ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

با تمرینهای ورزشی ساده زیر از کمر درد جلوگیری کنید

اکثر ما بطور معمول تمام روز رو در اداره یا دیگر محیط های کاری به یک حالت ثابت می نشینیم، در نتیجه آخر شب، وقتی که می خوایم به رختخواب بریم خیلی از ما درد کمی رو در پشتمون احساس می کنیم این مسئله رو نادیده نگیرید…

این درد مختصر بتدریج و براحتی ممکنه منجر به ناتوانیهای زیاد حرکتی یا حتی فوت بشه. نگران نباشید دوستان عزیز، سعی کنید تمرینات زیر رو برای ۱۰ دقیقه هر روز صبح انجام بدید و این درد مزمن رو از بین ببرید و از یک زندگی سالم لذت ببرید …

011 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

021 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

031 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

04 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

05 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

06 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

07 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

08 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

09 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

10 پیشگیری از کمردرد با تمرینات ورزشی ساده

 

ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

جهت اشنائی با علائم دیسک کمر حتما اینجا را بخوانید

دیسک کمر (herniated disk) مشکلی است که در آن بالشتک لاستیکی (دیسک) که بین استخوان های ستون فقرات قرار دارد، دچار مشکل می شود. فقط فردیکه آسیب دیدگی دیسک کمر دارد و این مشکل را تجربه کرده، می تواند عذاب و درماندگی این بیماری را توصیف نماید. این درد عذاب آور بوده و هر حرکتی این درد را شدید تر می کند. این درد یک علامت هشداردهنده هست که میبایست به آن توجه نمایید، در صورت انجام اقدامات لازم، این ناراحتی و درد عموما متوقف شده و مشکل دیسک کمر حل می شود.

یسک کمر چیست؟

دیسک کمر یک بالشتک های لاستیکی بین استخوان های مهره بوده که دور نخاع می پیچند. هر دیسک یک کپسول صاف و گرد است که حدود 1 اینچ قطر و یک چهارم اینچ ضخامت دارد. دیسک ها بشکلی محکم بین ستون فقرات قرار گرفته و توسط رباطهای متصل کننده استخوان های نخاع به هم پیوسته می شوند. بعضی اوقات از دیسک کمر به عنوان وسیله ای برای جذب فشار و شک یاد می شود. با گذشت زمان و افزایش سن این دیسک ها ضعیف تر و آسیب پذیر تر می شوند.

علایم فتق دیسک کمر کدام اند؟

امکان ابتلا به فتق دیسک کمر بدون اطلاع از آن و ظاهر شدن هر علامتی وجود دارد. گاهی اوقات دیسک های فتقی که هیچ علامتی از خود نشان نداده اند را می شود با عکسبرداری مشخص نمود. اما بعضی از دیسک های فتقی علامت داشته و علامت آنها درد می باشد. بیشتر دیسک های فتقی در پایین کمر خود را نشان می دهند، هرچند که امکان فتق دیسک های گردن هم وجود دارد. شایع ترین علایم فتق دیسک ها شامل:

  • درد دست ها و پاها – اگر فتق دیسک شما درپایین کمر باشد، عموما شدیدترین میزان درد در باسن، ران و ماهیچه ساق پا خود را نشان می دهد. همچنین این درد ممکن است بخش هایی از پارا نیز شامل شود. اگر دیسک شما در ناحیه گردن دچار فتق شده باشد، عموما در در ناحیه شانه و دست شدیدتر می باشد. این درد عموما هنگام عطسه، سرفه و یا تکان دادن ستون فقرات بیشتر می شود.
  • بی حسی و یا سوزن سوزن شدن – افراد مبتلا به فتق دیسک کمر عموما احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن در بخشی از بدن که تحت تاثیر فتق می باشد، دارند.
  • ضعف - ماهیچه هایی که در رابطه با دیسک هستند، ممکن است ضعیف شوند. این ضعف ماهیچه ها می تواند باعث عدم تعادل و تلوتلو خوردن شود.

درد دیسک کمر عموما کم کم شروع شده و در حین نشستن و پاشدن، در شب ها، هنگام سرفه، عطسه و یا خندیدن و یا خم شدن و یا راه رفتن بیش از حد درد شدیدتر می شود 

 

ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

جهت اشنائی با راه های تشخیص دیسک کمر حتما اینجا را بخوانید

 

دیسک کمر (herniated disk)  مشکلی است که در آن بالشتک لاستیکی (دیسک) که بین استخوان های ستون فقرات قرار دارد، دچار مشکل می شود. فقط فردیکه آسیب دیدگی دیسک کمر دارد و این مشکل را تجربه کرده، می تواند عذاب و درماندگی این بیماری را توصیف نماید. این درد عذاب آور بوده و هر حرکتی این درد را شدید تر می کند. این درد یک علامت هشداردهنده هست که میبایست به آن توجه نمایید، در صورت انجام اقدامات لازم، این ناراحتی و درد عموما متوقف شده و مشکل دیسک کمر حل می شود.

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر یک بالشتک های لاستیکی بین استخوان های مهره بوده که دور نخاع می پیچند. هر دیسک یک کپسول صاف و گرد است که حدود 1 اینچ قطر و یک چهارم اینچ ضخامت دارد. دیسک ها بشکلی محکم بین ستون فقرات قرار گرفته و توسط رباطهای متصل کننده استخوان های نخاع به هم پیوسته می شوند. بعضی اوقات از دیسک کمر به عنوان وسیله ای برای جذب فشار و شک یاد می شود. با گذشت زمان و افزایش سن این دیسک ها ضعیف تر و آسیب پذیر تر می شوند

روش های تشخیص ابتلا به فتق دیسک کمر

تشخیص فتق دیسک مهره توسط پزشکان به کمک بررسی تاریخچه بیمار و توجه به نشانه‌ها و علائمی که بیمار بیان می‌کند و همچنین با انجام معاینه بالینی امکان پذیر است. روش‌های غیر بالینی دیگر برای اثبات تشخیص لازم است.

  • رادیوگرافی – هرچند انجام پرتونگاری ساده کمک زیادی به تشخیص فتق دیسک نمی‌کند٬ اما روش مناسب و لازم برای موارد مشکوک است. همچنین یرای رد کردن تشخیص بیماری‌ها و ضایعات دیگر کمک می‌کند.
  • سی تی اسکن – مقطع نگاری کامپیوتری کمک کمی در تشخیص فتق دیسک دارد و برای بررسی قطر کانال نخاع و ضایعه همراه مفید است.
  • ام آرآی – تصویرسازی تشدید مغناطیسی یکی از بهترین امکانات تشخیصی در فتق دیسک است این روش می‌تواند ریشه‌های عصبی و نخاع و بافت‌های اطراف را بخوبی نشان داده و تغییرات را ثبت کند. در نمای T2 فتق دیسک نمایان می‌گردد.
  • میلوگرافی – در میلوگرافی با تزریق ماده رنگی مخصوص به فضای مغزی-نخاعی و پرتونگاری همزمان٬ می‌توان ریشه‌های عصبی و فتق دیسک را مشخص کرد. با متداول شدن ام آرآی استفاده از این روش تقریباً منسوخ شده‌است.
  • نوار عصب و عضله ؛ آزمایش انتشار عصب – بررسی توان انتشار عصبی و الکترومیوگرافی عضلات٬ در تشخیص فتق دیسک و یافتن ریشه گرفتار شده کمک کننده‌است. همچنین شدت اسیب ریشه عصب توسط دیسک کمر را مشخص کرده که در چگونه گی تصمیم گیری عمل جراحی دیسک یا عمل نکردن ان کمک ارزندهای میکند.  
  •  

ادرس مطب : مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

اگر می خواهید بدانید چه عواملی باعث افتادگی مچ پا پس از جراحی دیسک کمر می شود حتما اینجا را بخوانید.

عضلات جلوی ساق پا توسط رباطهای مربوطه به انگشتان و مچ پا وصل می شوند در صورت فعالیت صحیح این عضلات مچ پا به طرف عقب خم می شود(dorsiflexion).بنا بر این در صورت اختلال در فعالیت این عضلات قدرت  به عقب خم شدن مچ پا کاهش یافت و یا از بین میرود. 

عوامل متعددی در کاهش قدرت این عضلات نقش دارند از جمله اسیب عصب پرونئال در ناحیه گردن استخوان نازک نی در کنار زانو و اسیب عصب سیاتیک بخش پرونئال مشترک در ناحیه باسن و لگن.همچنین اسیبهائی که بیماران در حین عمل جراحی و یا پس از عمل جراحی دیسک کمر پیدا میکنندباعث تخریب عصب سیاتیک شده و منجر به افتادگی مچ پا می شوند. 

اسیب عصب سیاتیک خصوصا ریشه های کمری 4-5 L بدلائل مختلف از جمله قطع شدن ریشه عصب در حین جراحی و تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصبی توسط قطعه ای از تکه های دیسک که در حین جراحی کاملا تخلیه نشده اند در کانال استخوانی که ریشه های عصبی از نخاع خارج می شوند؛ اتفاق می افتد. 

پس از عمل جراحی دیسک نیز عموما چسبندگیهای پس از جراحی در ناحیه عمل فشار مضاعفی به ریشه های

عصب  وارد می کنند و مو جب اسیب  ریشه های عصب  سیاتیک شده و باعث افتادگی مچ پا می شود. 

 سندروم دم اسب 

   ( cauda equina sx)  بیمار علاوه بر فلجی اندام دچار بی اختیاری اداری نیز می شوند. 

التهاب پرده مننژ نیز  چه در قسمت داخلی و چه در قسمت خارجی اتفاق می افتد گاهی این التهاب با عث بهم چسبیدن ریشه های عصبی با  هم  شده و باعث فجی اندام تحتانی می شود.

گاهی بیمارانی هستند که بیماری نوراپاتی محیطی دارند و توجه زیادی به نوروپاتی نشده و  بیمار بدلیل دیسک کمر جراحی می کند و پس از جراحی اثار تخریبی نوروپاتی بیشتر ظاهر می شود و بیمار مدتی پس از جراحی دیسک کمر دچار افتادگی مچ پا می شود. 

بیماران بدلیل افتادگی مچ پا پس از جراحی دیسک کمر به مراکز الکترودیاگنوسیس(نوار عصب و عضله ) مراجعه می کنند.پس از بررسی دقیق  عصب سیاتیک توسط متخصص طب فیزیکی دقیقا میزان اسیب عصب سیاتیک و محل اسیب عصب  سیاتیک مشخص می شود. 

در صورتی که بیمار  نوروپاتی محیطی نیز داشته باشد نیز گزارش می شود. 

از انجائی که اسیب عصب در ناحیه کمر بدلیل طول بلند عصب از ناحیه کمر تا انتهای پا  قدرت ترمیم عصب بشدت کاهش می یابد .ذر صورت قطع کامل عصب بیمار نتیجه خوبی در اینده پیدا نمی کند. و پزشکان جهت درمان اغلب به روشهای اصلاحی در مچ پا جهت بیماران مبادرت میورزند. 

گاهی به بیمار پیشنهاد می شود که باید تا 2 سال صبر کند که عصب وی برگردد یک شوخی بیش نیست و چنین اتفاقی کمتر ممکن است بیفتد بدلیل اینکه حتی اگر عصب فرصت رشد کردن داشته باشد و خود را به انتهای اندام برساند دیگر عضله ای نیست که به ان اتصال یافته و بیمار را از حالت فلجی خارج کند. 

این بیماران اغلب کاندید فیکس کردن مچ پا  به روش تری پل(triarthrodesis)و یا جابجائی عضلات (tendon transfer  پشت ساق پا به طرف جلوی پا می شوند.تا از اینطریق جبران افتادگی مچ پا شده باشد و فرد در حین حرکت دچار افتادن مکرر نشود. 

 

ادرس مطب : مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸