دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

اگر از پیچ خورده گی مچ پا ناراحت هستید اینجا را مطالعه نمائید

  104 2

پیچ خوردن یا رگ به رگ شدن مفصل مچ پا از جمله شایعترین آسیب های اندام تحتانی است. مفصل مچ پا بیش از هر مفصل دیگر بدن پیچ میخورد و این پیچ خوردگی بیشتر در جوانان و افراد میانسال دیده میشود. این ضایعه معمولاً در حین ورزش اتفاق میافتد گرچه گاهی در حین راه رفتن روی زمین های ناهموار هم ایجاد میشود.

 

آناتومی مچ پا

ضایعه عمده در پیچ خوردگی مچ پا آسیب لیگامان یا رباط های اطراف مفصل مچ پا است. این لیگامان ها در دو طرف مفصل قرار داشته و مفصل را محکم و سرجای خود نگه میدارند. لیگامان های مچ پا اجازه میدهند تا استخوان های دو طرف مفصل فقط در جهت های خاصی حرکت کنند و مانع از حرکت و جابجایی استخوان ها در جهات دیگر میشود.

لیگامان ها یا رباط ها بافتهای محکم ولی قابل انعطافی هستند که در موقع حرکت مفصل در جهات خاصی کش میایند و با برگشت وضعیت مفصل به حالت اولیه دوباره به طول اول خود برمیگردند. وقتی که استخوان های دو طرف مفصل در جهاتی که اجازه حرکت ندارند بیش از حد جابجا شوند ممکن است لیگامان ها تحمل نیروهای وارده را نداشته و پاره شوند. مکانیسم اصلی پیچ خوردن یا رگ به رگ شدن مچ پا هم همین است.

مهمترین رباط های مچ پا در قسمت داخلی و خارجی آن قرار دارند. آسیب رباط خارجی مچ پا بر اثر انحراف شدید مچ پا به سمت داخل بوجود میاید. این آسیب بسیار شایع تر از آسیب رباط داخلی مچ پا است که بر اثر منحرف شدن و چرخش پا به سمت خارج ایجاد میشود.
برحسب شدت آسیب لیگامان ها، رگ به رگ شدن مچ پا را به سه درجه تقسیم میکنند.

  •  کشیده شدن خفیف لیگامان
  •  پاره شدن نسبی فیبر های لیگامان
  •  پارگی کامل لیگامان

 

تشخیص پیچ خوردگی مچ پا چگونه است

                                    

علائم پیچ خوردگی مچ پا شامل درد و تورم در قسمت خارجی مچ پا است. ممکن است کبودی و خونمردگی هم در این ناحیه دیده شود. حرکت دادن مچ پا بخصوص حرکان چرخشی مچ، چه به توسط خود بیمار و چه به توسط پزشک دردناک است.

چون این علائم ممکن است به علت شکستگی مچ پا هم بوجود آید پزشک معالج از مچ پای بیمار رادیوگرافی ساده به عمل آورده و از اینکه شکستگی در ناحیه وجود ندارد مطمئن میشود. پارگی های شدید لیگامان های مچ پا ممکن است همراه با آسیب غضروف مفصلی سطح بالایی استخوان تالوس باشد به همین علت گاهی اوقات پزشک ارتوپد برای بررسی بیشتر سطح مفصلی استخوان تالوس از ام آر آی استفاده میکند.

رگ به رگ شدن مچ پا با مکانیسم کشش رباط ها در بچه ها نادر است. بروز علائم شبیه رگ به رگ شدن مچ پا در بچه ها اغلب به علت آسیب صفحات رشد پایین درشت نی و نازک نی است. آسیب این صفحات رشد ممکن است در رادیوگرافی ساده مچ پا بصورت شکستگی صفحه رشد دیده شود. با این حال در اکثر اوقات آسیب صفحات رشد انتهای پایینی درشت نی و نازک نی آثاری در رادیوگرافی مچ پا از خود نشان نمیدهند.

منبع : ایزان ارتوپد
 
ادرس مطب: مازندران_تنکابن_میدان شهید شیرودی_جنب آموزش و پرورش_ساختمان پارس_طبقه۲_واحد۱۸

اگر از درمان خار پاشنه عاجز شدید اینجا را بخوانید.

 

post_image

خار پاشنه پا

خار پاشنه پا یکی از شایع ترین علل درد پا در بزرگسالان است. خار پاشنه پا که سندروم پاشنه پای پاسبان ها نیز نامیده می شود غالباً در بیماران مسن تر از 40 سال دیده می شود و علت بیماری خار پاشنه پا به خوبی معلوم نیست .

خار پاشنه پا بیشتر در افراد چاق که به علل شغلی زیاد سر پا هستند دیده می شود. سایر عوامل خطر ایجاد خار پاشنه پا شامل کفش نامناسب، رقصیدن خصوصاً رقص باله و ایستادن روی پنجه و انگشتان پا. در واقع این اختلال التهاب محل اتصال تاندون به استخوان کف پاست که به علل گفته شده رخ می دهد.

بیمار از درد پاشنه پا در موقع راه رفتن شکایت دارد. گاه به قدری شدید و ناراحت کننده است که بیمار قادر به راه رفتن معمولی نیست. نکته قابل توجه اینکه درد بیمار مبتلا به خار پاشنه پا پس از بیدار شدن و راه رفتن شدید بوده و با چند قدم راه رفتن تخفیف می یابد.

همچنین بعد از مدتی نشستن در شروع راه رفتن درد شدید بوده و بعد از چند قدم راه رفتن تسکین می یابد. جهت تشخیص علاوه بر شرح حال و معاینه کامل بیمار که با فشار پاشنه پا در ناحیه کف پا درد ایجاد می شود، یک عکس ساده رادیوگرافی نیز از پاشنه گرفته می شود که گاه برجستگی استخوانی که نوک آن به سمت جلو است در کف پا دیده می شود که در واقع همان خار پاشنه پا است .

درمان خار پاشنه پا

درمان خار پاشنه پا اکثراً نگهدارنده و حمایتی بوده و اغلب بیماران اگر هیچ اقدامی هم نکنند طی 1 سال بهبود می یابند ولی یکسری اقدامات جهت کاهش درد بیمار وجود دارند که عبارتنداز:

- استراحت و درمان خار پاشنه پا: محدود کردن فعالیت های ورزشی و دادن استراحت بیشتر برای کاهش علائم در بسیاری از موارد دیده شده حتی استراحت به تنهایی باعث تخفیف دردهای شدید شده است.

- عدم ایستاده به مدت طولانی در درمان خار پاشنه پا

- کاهش وزن نیز در درمان خار پاشنه پا مؤثر است.

- یخ و درمان خار پاشنه پا: گذاشتن یخ روی ناحیه درگیر برای مثال هر 6 ساعت یکبار و هر بار 20 دقیقه در جهت تخفیف علائم.

- انجام یکسری ورزش ها در جهت بهبود علائم خار پاشنه پا: در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

- استفاده از یکسری داروها جهت کاهش درد خار پاشنه پا : داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن و...)

- در بیمارانی که درد خار پاشنه پا  شدید هنگام حرکات پا در هنگام خواب دارند می توانند از آتل استفاده کنند.

- از جمله سایر اقدامات جهت کاهش درد خار پاشنه پا بستن نوارچسب مطابق شکل است، این بانداژ می تواند یک هفته باقی بماند.

- اگر این اقدامات باعث کاهش درد بیمار مبتلا به خار پاشنه پا نشود هر کدام از اقدامات مانند تزریق کورتون داخل پاشنه پا، گچ گرفته، درمان با shock wave و یا جراحی ممکن است بنا به صلاح دید پزشک پیشنهاد شود. البته جراحی خار پاشنه پا به عنوان آخرین راه و زمانی که بیماری 6 تا 12 ماه با انجام همه اقدامات فوق باز هم درد ثابتی داشته باشد پیشنهاد می شود.

درمان های فیزیوتراپی خار پاشنه پا

نکته مهم: در صورتی که هر کدام از تمرین ها باعث تشدید درد خار پاشنه پا شد از انجام زیاده از حد آن خودداری کنید.

- کشش فاسیای کف پا در درمان خار پاشنه پا: نشسته و پاهای خود را صاف کنید یک پارچه نسبتاً بلند را دور کف پای بیمار خود حلقه کرده و آن را به سمت خودتان بکشید و هر بار 30 تا 60 ثانیه نگه دارید و5 بار این کار را در هر دفعه انجام دهید، این کار را 3 بار در روز تکرار کنید.

- کشش تاندون آشیل در درمان خار پاشنه پا: باید یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید. دقت کنید که تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود. در این حالت باید در پشت ساق، احساس کشش کنید. این حالت را به مدت سی ثانیه نگه دارید و هفت یا هشت بار در روز انجام دهید.

- گرفتن خودکار با پا در درمان خار پاشنه پا: یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از زمین بردارید، به طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را بگیرند. برای پنج ثانیه خودکا را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار ، سه یا چهار بار در روز کافی است. مشابه این حرکت این است کهروی یک پارچه راه رفته و سعی کنید با پنجه ی پای خود پارچه را جمع کنید .

-نوشتن حروف الفبا در درمان خار پاشنه پا: با انگشت بزرگ پا، حروف الفبا را در هوا بنویسید.این کار را سه بار در روز برای هر پا انجام دهید.

- استفاده از آب گرم در درمان خار پاشنه پا: استفاده از آب گرم بهترین و مؤثرترین روش است، به طوری که اگر هر روز عصر یا صبح یا قبل از بیرون آمدن از رختخواب به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید، سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشتکوب به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید.

- استفاده از یخ در درمان خار پاشنه پا: در یک لیوان بستنی، آب بریزید و در فریزر قراردهید. پس از نیم ساعت یک چوب بستنی در لیوان قرار دهید و بگذارید کاملاً یخ ببندد، سپس چوب بستنی را در دست گرفته و به صورت دایره های همپوشان روی پاشنه پا بکشید، به طوری که هر دایره نصف دایره قبل را بپوشاند.طب سوزنی روشی مطمئن جهت درمان خارپاشنه بوده  و در  کلینیک تخصصی طب سوزنی  دکتر نیاستی با  بیش از  13 سال تجربه از درد خار پاشنه رهائی یابید

بیماران مبتلا به خار پاشنه پا می توانند برای  درمان خار پاشنه پای  خود به کلینیک تخصصی طب سوزنی دکتر نیاستی مراجعه نمایند   

 

 

منبع :ایران ارتوپد 

 

ادرس مطب : مازندران_تنکابن_میدان شهید شیرودی_جنب آموزش و پرورش_ساختمان پارس_طبقه۲_واحد۱۸

اگر از خار پاشنه پا رنج میبرید اینجا را بخوانید

 

post_image

خار پاشنه پا اگرچه به عنوان یکی از علل شایع درد زیر پاشنه پا در نظر گرفته می‌شود، ولی باید دانست خارپاشنه پا یک علت واقعی درد نیست بلکه با درد همراهی می‌کند و خود آن ناشی از یک حالت بیمار گونه در کف پاست و در حقیقت معلول است نه علت.

برای فهم علت تشکیل خار پاشنه پا باید ساختمان کف پا را در نظر گرفت. کف پا یک قوس طولی از عقب به جلو دارد یعنی پاشنه پا و انگشتان روی زمین هستند و وسط کف پا بالاتر از سطح زمین است و یک قوس به سمت بالا تشکیل می‌دهد.

دو سر این قوس یعنی پاشنه و انگشتان پا توسط یک بافت نواری شکل و سفت به نام فاشیای کف پا به هم وصل هستند. وقتی راه می‌رویم و روی پا وزن می‌گذاریم قوس کف پا زیر وزن بدن تمایل به باز شدن و صاف شدن روی زمین پیدا می‌کند و بنابراین دو سر این قوس از هم دور می‌شوند و باند متصل کننده آنها یعنی فاشیای کف پا کشیده می‌شود.

علائم خار پاشنه پا

علامت اصلی خار پاشنه پا درد بوده که محل این درد زیر قسمت داخلی پاشنه پاست.

درد خار پاشنه پا هنگام شروع راه رفتن، پس از مدتی استراحت کردن و نیز هنگام صبح که بیمار بیدار شده و راه می‌رود بیشتر احساس می‌شود. پس از مدت کوتاهی مقداری بهتر شده و در طول روز معمولا قابل تحمل است و سپس در انتهای روز بدتر می‌شود و با استراحت شبانه بهتر می‌شود، هنگامی که پزشک با شست دست خود قسمت داخلی زیر پاشنه را فشار می‌دهد، بیمار احساس درد می‌کند. معمولا وقتی بیماران به پزشک مراجعه می‌کنند هفته‌ها تا سال‌ها از بیماریشان می‌گذرد.

تشخیص خار پاشنه پا

اغلب پزشکان با معاینه کف پا متوجه خار پاشنه پا می‌شوند ولی معمولا یک عکس رادیولوژی هم درخواست می‌کنند که اغلب در آن خارپاشنه پا دیده می‌شود. اما همان گونه که ذکر شد در بیماری (التهاب فاشیای کف پا) که علت اصلی درد و نیز علت اصلی خارپاشنه پا است. فقط در ۵۰ درصد موارد خارپاشنه پا دیده می‌شود. به‌ ندرت ممکن است پزشک به بیماری‌های که درد زیر پاشنه می‌دهند هم شک کند و برای تشخیص یا رد کردن آنها مثلا از اسکن استخوان و سی‌تی‌اسکن یا آزمایش خون استفاده کند.

 

منبع : ایران ارتوپد 

 

 

ادرس مطب: مازندران_تنکابن_میدان شهید شیرودی_جنب آموزش و پرورش_ساختمان پارس_طبقه۲_واحد۱۸

اگر از قفل کردن زانوی خود رنج میبرید اینجا را کلیک کنید.

 

post_image

قفل‌ شدن زانو معمولاً ناشی از شکستن قطعه‌ای غضروف، یا احتمالاً قطعه‌ای استخوان جدا شده در نوعی التهاب استخوانی غضروفی است. این قطعه استخوان یا غضروف در حفرهٔ زانو معلق است تا زمانی که بین دو سطح مفصلی گیر افتد و توانائی حرکت را از زانو بگیرد.

گیر کردن و قفل شدن مفصل زانو دو علت عمده دارد یکی از آنها پارگی های وسیع منیسک و دیگری وجود یک استخوان یا غضروف آزاد در داخل مفصل زانو است.

وقتی منیسک بصورت طولی پاره میشود ممکن است در حین خم و راست شدن زانو قسمت پاره شده منیسک بین سطوح مفصلی گیر کند. در این حال فرد نمیتواند زانوی خود را بطور کامل باز کند. به این حالت قفل شدن یا قفل کردن زانو میگویند و از علائم پارگی منیسک است. وقتی قفل شدن زانو به علت پارگی منیسک است در بسیازی اوقات فرد با کمی حرکت دادن و بازی کردن با مفصل میتواند بتدریج زانو را از حالت قفل شدگی خارج کند ولی گاهی این اتفاق نیفتاده و مشکل بیمار نیاز به درمان به توسط پزشک خواهد داشت.

علت دیگر قفل شدن زانو گیر کردن یک تکه استخوانی یا غضروفی آزاد در بین سطوح مفصلی است. این تکه های آزاد که به آنها لوز بادی Loose body یا موش مفصلی هم میگویند معمولا به علت کنده شدن تکه ای از غضروف یا استخوان سطح مفصلی به درون مفصل ایجاد میشود. این اتفاق ممکن است بدنبال ضربات زانو و شکسته شدن تکه از سطح مفصلی آن و یا به علت بیماری استئوکندریت دیسکان ایجاد شود.

وقتی تکه استخوانی یا غضروفی علت قفل شدن مفصل زانو است این تکه بطور مرتب در درون مفصل حرکت میکند و هر وقت در موقعیتی قرار گرفت که بتواند جلوی خم شدن یا راست شدن کامل مفصل را بگیرد مفصل قفل میشود. در این حال هم معمولا بیمار با کمی تکان دادن زانو میتواند آن را از حالت قفل خارج کند.

در هر دو این بیماری ها قفل شدن زانو میتواند همراه با درد و یا ورم زانو باشد. بعد از چند روز درد و تورم از بین میرود و این قفل شدن و درد و ورم میتواند هر هفته یا هر چند ماه یکبار تکرار شود. درمان هر دو این بیماری ها درمان جراحی است. در آسیب منیسک قسمت پاره شده و در لوز بادی تکه استخ   

 

منبع: ایران ارتوپد 

 

ادرس مطب: مازندران_تنکابن_میدان شهید شیرودی_جنب آموزش و پرورش_ساختمان پارس_طبقه۲_واحد۱۸

علل وعوامل پاره گی تاندون کشکک زانو

 

post_image

مهمترین علامت پارگی تاندون کشکک احساس یا شنیدن صدای پاره شدن تاندون است. بدنبال آن درد و تورم در ناحیه ایجاد میشود. دیگر علائم عبارتند از :

  • فرو رفتگی پوست درست در زیر استخوان کشکک یعنی جایی که تاندون به استخوان میچسبد.
  • خونمردگی در محل
  • حساسیت به فشار در محل
  • بالا رفتن کشکک به بالاتر از محل طبیعی خود
  • عدم توانایی فرد در مستقیم کردن زانو
  • مشکل در راه رفتن

تشخیص پارگی تاندون کشکک زانو

در رادیوگرافی ساده بالا رفتن کشکک مشخص میشود. ام آر آی میتواند برای تشخیص پارگی تاندون کشکک هم استفاده شود.

درمان پارگی تاندون کشکک زانو

 انتخاب نوع درمان پارگی تاندون کشکک توسط پزشک ارتوپد با در نظر گرفتن عوامل متعددی مثل علت پارگی، نوع پارگی، سن بیمار، درجه فعالیت بیمار و عوامل دیگر متغییر است.

درمان بدون جراحی پارگی تاندون کشکک زانو

این درمان پارگی تاندون کشکک معمولاً برای پارگی های کوچک و ناقص استفاده میشود. در این روش درمانی با استفاده از یک بریس که دور ران و زانو و ساق بسته میشود زانو در حالت مستقیم نگه داشته شده و به آن تا حدود 6-3 هفته اجازه خم شدن نمیدهند. بعد از آن نرمش هایی برای بهبود دامنه حرکت زانو و تقویت عضله چهارسر ران به بیمار آموزش داده شده و توسط بیمار اجرا میشود.

جراحی پارگی تاندون کشکک زانو

اکثر کسانی که دچار پارگی تاندون کشکک شده اند نیاز به جراحی دارند. این جراحی بصورت ترمیم محل پارگی است. عمل جراحی پارگی تاندون کشکک هر چه زودتر انجام شود نتیجه درمان بهتر است. تاخیر در درمان موجب فاصله گرفتن دو طرف پارگی شده و بهم رساندن مجدد آنها را بسیار مشکل میکند.

اگر بیش از یک ماه از پارگی گذشته باشد بهم رساندن دو سر پارگی ممکن است ناممکن باشد. در این موارد پزشک جراح ممکن است از محل دیگری از بدن بیمار تاندون گرفته و در محل پارگی پیوند بزند.

 

منبع: دکتر وریانی 

ادرس مطب : مازندران_تنکابن_میدان شهید شیرودی_جنب آموزش و پرورش_ساختمان پارس_طبقه۲_واحد۱۸