دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

اگر از درد ناحیه کناری ارنج رنج میبرید حتما اینجا را بخوانید

تنیس البوTennis elbow یاLateral epicondylitis یکی از شایعترین علل درد آرنج است. درد معمولاً در قسمت خارجی آرنج احساس میشود. علت این نامگذاری شیوع زیاد این بیماران در بین تنیس بازان است.
علل ایجاد تنیس البو: این بیماری بر اثر التهاب تاندون بوجود میاید. تاندون هایی که در قسمت خارجی ساعد قرار داشته و موجب حرکت مچ و انگشتان دست میشوند. بر اثر حرکات تکراری که با قدرت زیاد انجام میشوند (مثلاً ضربات مکرری که یک تنیس باز با راکت به توپ وارد میکند) محل اتصال این تاندون ها تحت کشش فراوان قرار میگیرد. بتدریج آسیب هایی بصورت پارگی های میکروسکوپی در این ناحیه ایجاد شده و واکنش بدن به این آسیب ها بصورت التهاب و درد ظاهر میشود. این بیماری فقط خاص تنیس بازان نیست. در بسیاری مشاغل مثل نقاشی ساختمان، لوله کشی، نجاری، تعمیرکار اتومبیل و اشخاصی که با موس کار می کنند احتمال این آسیب وجود دارد. سن اکثر بیماران بین 25 تا 55 است.

 درد آرنج و جدیدترین روش درمان آن با امواج شوکی

علائم  کلینیکی تنیس البو: نشانه های بیماری معمولا بتدریج ظاهر میشود و در عرض چند ماه شدت میابد. این بیماری معمولا با ضربه یا آسیب ناگهانی شروع نمیشود. مهمترین علامت بیماری درد و احساس سوزش در قسمت خارجی آرنج است. معمولاً قدرت مشت کردن دست هم کاهش پیدا میکند. علائم معمولاً با فعالیت ساعد مثل گرفتن یک راکت یا چرخاندن یک آچار یا دست دادن بیشتر میشود. بیماری بیشتر در دست غالب که معمولاً دست راست است دیده میشود

روشهای معمول  در درمان تنیس البو:

  • استراحت:باید از ورزش یا فعالیت های شدید بدنی که درد را افزایش میدهند اجتناب کرد.
  • دارو:استفاده از داروهای ضد التهاب مثل بروفن یا آسپرین مفید است.
  • تغییر در طریقه استفاده از وسایل:بطور مثال تغییر اندازه راکتو یا وسیله مورد استفاده در کار روزانه ماننده عدم استفاده از پیچ گوشتی و نظیر آن و یا استفاده از دست مقابل.
  • درمان طب فیزیکی: بصورت انجام نرمش های کششی و تقویت کننده ساعد و استفاده از ماساژ یخ و یا اولتراسوند و یا تحریک عضلات و امواج کوتاه.
  • تزریق کورتیکوستروئید: تزریق کورتیکوستروئید در محل درد که معمولا درد بازگشت پذیر است.

استفاده  از امواج شوکی و نقش آن در درمان قطعی بیماری تنیس البو: چنانچه موارد فوق انجام و رعایت گردید و نتیجه مطلوب حاصل نشد از امواج شوکی برای درمان قطعی استفاده می کنیم مشروط بر اینکه تزریق کورتیکوستروئید انجام نگردیده و اگر تزریق شده است حداقل دو ماه از زمان آن گذشته باشد.
امواج شوکی، متابولیسم سلولی را تغییر داده و ایجاد تحریک مکانیکی نموده و در نتیجه موجب تشکیل و تولید عروق جدید کرده و در تاندینوپاتی­های دارای رسوب کلسیم ، رسوبات کلسیم را برداشت نموده و بافت­های تخریب شده ترمیم می نماید. مطالعات بالینی نشان داده است، معالجه با امواج شوکی (ESWT)  نتایج موفقیت­آمیزی در بهبود بیماری داشته و حدودا 70 درصد بیماران، بهبودی کامل و یا پیشرفت قابل ملاحظه­ای­ در درمان خود داشته­اند. این روش از سال 2000 میلادی به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رسیده است.

ویژگی­ها و مزایای امواج شوکی را می­توان بطور خلاصه به صورت زیر بیان نمود:

  • با توجه به متمرکز شدن امواج برروی ناحیه تحت درمان، امواج شوکی تنها اثرات اندکی برروی بافتهای پیرامون ناحیه دارند.
  • بیمار بعلت عدم استفاده از داروهای مختلف هیچ عوارض جانبی دارویی نخواهد داشت.
  • پرهیز از جراحی با همه عوارض جانبی و هزینه­های آن
  • هزینه پایین درمان
  • عدم داشتن عوارض جانبی و امکان تکرار در صورت لزوم
  • از آنجاییکه بصورت سرپایی انجام می شود، اتلاف زمانی برای بازگشت به کار یا ورزش نخواهیم داشت

 منبع:دکتر مغاری 

 

ادرس مطب: :مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.