دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

اگر میخواهد بدانید در تشخیص و درمان بیماریهای شانه ام ار ای (MRI)چقدر ضرورت دارد اینجا را کلیک کنید

بسیاری از بیمارانی که با درد شانه به جراحان شانه مراجعه می کنند بخصوص اگر از طرف سایر همکاران ارتوپد معرفی شده باشند معمولاً یک پاکت بزرگ حاوی عکس با خود دارند که تقزیباً همیشه تصاویر MRI هم جزء لاینفک آنست. اغلب این بیماران وقتی از آنها سؤال میشود که مشکل شما چیست ، قبل از آنکه جواب بدهند اول پاکت عکس و را روی میز میگذارند و دلشان میخواهد که پزشک بدون هر گونه سؤال و جواب و معاینه ای عکس و MRI را ببیند و بیماری او را تشخیص دهد و بعد هم لابد درمان کند.

براستی ارزش محتویات این پاکت چیست؟ و بخصوص ‏MRI‏ که گرانتر هم هست و گرفتن آن وقتگیرتر ‏هم بوده چقدر مهم است؟ و آیا واقعاً همانطور که خیلی از بیماران فکر می کنند همه دردها را نشان می ‏دهد؟

باید گفت در هیچ جای بدن و برای هیچ بیماریی، هرگز هیچ چیزی جای یک شرح حال کامل و معاینه ‏دقیق و از روی حوصله را نمی گیرد و نخواهد گرفت. در حقیقت ارزش گرفتن شرح حال و معاینه کامل ‏به حدی شناخته شده ومهم است که جمله فوق به این محکمی و اطمینان نوشته شد. به ‏دانشجویان پزشکی در طول تمام دوران تحصیل پزشکی عمومی، تخصصی و فوق تخصصی دایم ‏اهمیت آن گفته می شود و جزء مهمترین اهداف آموزسی آنها ست و به آنها آموزش داده می شود ‏که بدون گرفتن شرح حال دقیق و انجام معاینه کامل برای بیمار عکس یا آزمایش درخواست نکنند ویا ‏اگر بیمار عکس یا آزمایش با خود دارد آنها را نگاه نکنند، وگرنه ممکن است به اشتباه بیفتند، بیماری را ‏درست تشخیص ندهند و در نتیجه درست درمان نکنند. مثلاً بیماری با سن بالا با درد ناحیه شانه و ‏گردن ناشی از پارگی تاندون سر شانه (روتاتور کاف) میآید؛ در این سنین اگر به هر علتی از گردن ‏ MRI‏ ‏‏ گرفته شود، حتی اگر هیچ دردی در گردن هم نباشد ممکن است در ‏MRI ‏ یک یا چند دیسک گردن ‏کمابیش بیرون زده باشند و بیمارگونه به نظر بیایند، در حالیکه ممکن است بیمار اصلاً درد گردن نداشته ‏باشد؛ به این حالت " یافته اتفاقی " می گوییم یعنی در عکس چیزی هست ولی بیمار در آنجا مشکلی ‏ندارد و این یافته بطور اتفاقی موقع بررسی برای چیز دیگری بدست آمده است و اصلاً درد بیمار مربوط ‏به آن نیست. حال همین بیمار را در نظر بگیرید (که دردش ناشی از پارگی تاندون شانه است ولی بطور ‏اتفاقی در ‏ MRI ‏ گردنش بیماری دیسک گردن دیده شده و اصلاً دردش ربطی به گردنش ندارد)؛ اگر از ‏این بیمار اول شرح حال کامل گرفته نشود و معاینه دقیق انجام نگیرد و فوری عکس و ‏ MRI ‏ او دیده ‏شود که از گردن است واز شانه هم چیزی در آنها نیست، آنوقت دردش به غلط به دیسک گردن ‏نسبت داده می شود و گردن وی درمان می شود و حتی دیسک گردنش جراحی هم بشود در حالیکه ‏مشکلش از شانه اش بوده وبا درمان گردن نه تنها بهبودی پیدا نمی کند که درمان شانه اش هم به ‏تأخیر می افتد و چه بسا بخاطر همین تأخیر، شانه اش هم غیر قابل درمان شود. این مثال در مورد ‏شانه زده شد ولی در هر بیماریی که اینگونه بدون معاینه درمان شود ممکن است رخ دهد. و به همین ‏خاطر است که گفته می شود عکس، آزمایش، ‏ MRI ‏ ، نوار عصب و... هرگز جای گرفتن شرح حال و ‏معاینه کامل را نمیگیرد.‏

مطالب فوق در بیماریهای شانه مهم تر و پر رنگ تر هم هست؛ چرا که اکثر دردهای شانه در اغلب ‏موارد خیلی شبیه هم هستند و حتی به راحتی با دردهای گردن هم اشتباه می شون دو به همین ‏خاطر هم هست که تعداد زیادی تست و معاینه بالینی برای شانه داریم که باید با دقت و حوصله انجام ‏شوند تا بیماری درست حدس زده شود و سپس به کمک عکس ، ‏ MRI‏ و... تشخیص قطعی شود. ‏بنابراین بیماران توقع نمایند که پزشک فوری عکس و ‏MRI ‏ آنها را ببیند، و پزشک هم اصولاً چنین کاری ‏نمیکند وگرنه به ضرر بیمار تمام می شود؛ ولی بعد از شرح حال گرفتن و معاینه آنها را به دقت خواهد ‏دید. چه تجربه پزشک کم باشد و چه زیاد، فرقی نمی کند و اگر خلاف این روند انجام شود احتمال خطا ‏خیلی بالا خواهد رفت.‏آیا دیدن گزارش ( جواب ) عکس یا ‏ MRI ‏ کافی است؟

هرگز. پزشک باید خودش عکس و MRI را ببیند و به دقت بررسی کند و با یافته های حاصل از شرح حال ‏و معاینه جمع کند. ‏
دیدگاه یک متخصص رادیولوژی هر چند هم که باسواد و با تجربه باشد با دیدگاه پزشک درمانگر ( در ‏اینجا همان جراح شانه ) متفاوت است و بخصوص خود بیمار با تمام اطلاعاتی که از شرح حال و معاینه ‏او بدست می آید در دسترس و جلوی جراح است در حالیکه متخصص رادیولوژی به این اطلاعات ذی ‏قیمت معمولاً دسترسی ندارد، مگر اینکه در برگه درخواست عکس یا ‏ MRI‏ شرح مختصری از بیماری و ‏تشخیص احتمالی او نوشته شده باشد و موقع گرفتن عکس و یا ‏MRI ‏ آن برگه در دسترس متخصص ‏رادیولوژی باشد و آنرا ببیند و خود ایشان ( نه تکنیسین رادیولوژی ) آنجا حاضر باشد، بر اساس آن ‏تغییراتی را که در عکسبرداری لازم است بدهد و سپس آنها را گزارش کند (جواب دهد). باید اذعان کرد ‏که در شرایط فعلی و به دلایل مختلف بسیار نادر است که همه این اما و اگرها با هم جمع شوند که ‏وضعیت ایده آل حاصل شود. مثلاً بیماری مشکوک به پارگی تاندون روتاتور کاف ( سر شانه ) است و ‏برای او بدون هیچ توضیحی در خواست عکس ساده شانه می شود؛ در چنین موردی اگر ‏رادیولوژیست گزارش آنرا بنویسد معمولاً هیچ اشاره ای به علایم ناشی از پارگی تاندون روتاتور کاف بر ‏استخوانها نمیکند و مثلاً می نویسد: شکستگی یا دررفتگی ندارد و.... . و حق هم دارد چون از نظر ‏ایشان اینها مهم است، اگرچه جراح دنبال چیز دیگری است که در درخواستش هم ننوشته است. ‏معمولاً جراحان ارتوپد تفسیرعکسهای ساده مربوط به تخصص خود را خوب فرا می گیرند و کمتر نیاز به ‏گزارش رادیولوژیست دارند. در مورد ‏ MRI ‏ هم باید تا حد ممکن بتوانند تفسیر کنند چرا که ممکن است ‏نشانه ای در بیمار ببینند که لازم باشد همان موقع با ‏ MRI ‏ تطبیق داده شود که حتی تشخیص را کلاً ‏عوض کند.

آیا دستگاه های ‏ MRI ‏ با یکدیگر تفاوت دارند؟
بله. از چندین جهت ممکن است متفاوت باشند، ولی آنچه که از دیدگاه جراح مهم است اینست که ‏کیفیت نهایی و نوع عکس هایی که بدست می دهد خوب باشد. قدرت دستگاه های ‏ MRI ‏ بر حسب ‏واحد " تسلا " محاسبه می شود که هر چه عدد آن بالاتر باشد اصولاً کیفیت و وضوح عکسهایش بهتر ‏می شود. ممکن است برای بعضی از قسمتهای بدن دستگاه هایی با عدد پایین تر هم کافی باشد، ‏ولی شانه دارای عناصر ریز و نزدیک به هم زیادی بوده و وضعیت آنها طوری است که اگر از دستگاه ‏های کمتر از 1.5 تسلا استفاده شود بسیاری از اجزاء آن دیده نمی شود و بیماریهایش از چشم دور ‏می ماند. از طرف دیگر برنامه هایی به دستگاه می دهند و دستگاه بر اساس آن عکسهای خاصی را ‏میگیرد؛ این برنامه ها و بنابراین عکسهایی که بر اساس آنها گرفته می شود متفاوت است. مثلاً برای ‏یک بیماری خاص باید از یک قسمت خاصی یک نوع عکس ویژه ای گرفته شود که خیلی کمک کننده ‏باشد و بعضی دستگاه ها آنرا میگیرند و بعضی ها برنامه شان طوری است که نمی گیرند. 

 

منبع:مرکز فوق تخصصی ارتوپدیک ایران  

 

ادرس مطب::مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.