دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

گز گز و مور مور انگشتان دست و درد- خواب رفتگی شبانه دستها را جدی بگیرید (سندرم تونل کارپ)

در سندرم تونل کارپ عصب مدین در داخل تونل کارپ یک تا دو سانتیمتر دورتر از چین انتهایی مچ دست تحت فشار قرار می‌گیرد. این بیمار در خانم‌ها شایع‌تر است و اغلب دو طرفه می‌باشد ولی در دست غالب شدیدتر است. حرکات تکراری دست و مچ دست سندرم تونل کارپو کار با وسایل ویبراتور و استفاده از کیبورد با سندرم تونل کارپ همراهی دارند. یکسری از بیماری‌ها مثل دیابت، کمکاری تیروئید و روماتیسم مفصلی و چاقی و حاملگی با افزایش احتمال سندرم تونل کارپ مرتبط هستند. گاهاً به علت حضور یک توده در ناحیه مچ دست مثل کیست گانگلیونی یا نوروفیبروما و یا ممکن است به دنبال یک ترومای حاد به مچ دست ایجاد شود. اغلب موارد سندرم تونل کارپ بدن علت می‌باشند.

تظاهر بالینی مشخص در سندرم تونل کارپ شامل خواب‌رفتگی انگشت دوم و سوم و به مقادیر متفاوت انگشت شست و چهارم می‌باشد. هر چند اغلب بیماران از بی‌حسی تمام دست شکایت دارند. معمولاً برجستگی تنار از نظر علائم حسی سالم است. علائم بیماران شب‌ها بدتر می‌شود و باعث بیدار شدن آنها از خواب می‌شود و بیمار با تکان دادن دست‌ها و آویزان کردن آنها سعی به کاهش علائم می‌کند.

سایر فعالیت‌هایی که باعث تشدید علائم می‌شوند شامل: رانندگی، نگهداشتن تلفن، کتاب، فرمان اتومبیل با مچ دست در حالت خم شده می‌شود. گاهی بیماران از انتشار درد به ساعد و گاهی شانه شکایت دارند. ضعف عضلات دست که با عصب مدین عصب‌دهی می‌شوند باعث می‌شود که بیمار نتواند در مربا را باز کند، دکمه پیراهن را ببندد و یا وسایل ار دستشان می‌افتد. ضعف در ابتدا در ابداکسیون، اوپوزیشن شست دیده می‌شود. وقتی بیماری شدید باشد لاغری واضح عضلات دیده می‌شود. قدرت عضلات خم‌کننده بلند شست و سایر انگشتان باید طبیعی باشند. همچنین ابداکسیون سایر انگشتان چون با عصب اولنار عصب‌دهی می‌شوند طبیعی است. نشانه تینل در محدود یک تا دو سانیتمتر بعد از به چین مچ دست مثبت است و علائم را در مسیر عصب مدین ایجاد می‌کند. نشانه فالن با نگهداشتن دست‌ها به مدت 60-30 ثانیه مثبت می‌شود.

افتراق سندرم تونل کارپ از سایر تشخیص‌ها و یا بیماری‌های همراه مانند رادیکولوپاتی گردنی و یا پلکسوپاتی  باید به درستی داده شود.

سندرم تونل کارپ خفیف یا متوسط اغلب به درمان طب فیزیکی پاسخ می‌دهند. فعالیت‌های تشدیدکننده علائم مثل خم کردن و زیاد مچ دست و گرفتن محکم اشیاء باید اجتناب شود. مچ دست باید در زاویه صفر تا 5 درجه داخل مچ‌بند قرار گیرد. بیشتر مچ‌بندها در زاویه 30 درجه مچ دست را نگه می‌دارند که در این موارد باید به بیمار آموزش داد تا زاویه مچ‌بند را تنظیم کند. مچ‌بند باید شب‌ها تا حد تحمل روزها پوشیده شود.داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی اغلب استفاده می‌شوند ولی اثربخشی آنها اثبات نشده است. یک تحقیق نشان داده که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی موثر نیستند. ولی استروئیدها به درمان کمک می‌کنند. در بیمارانی که بین 3 ماه تا یک سال از علائم‌شان می‌گذرد. تزریق کورتیکواستروئید به داخل تونل کارپ نسبت به جراحی اثرات بهتری داشته است. اگر بعد از تزریق اول اختلال حسی شبانه ادامه داشت باید تزریق دوم را انجام داد. اگر بیمارا لاغری واضح تنار دارند و یا به درمان طب فیزیکی پاسخ نداده‌اند و یا علت وجود توده در ناحیه مچ دست است جراحی توصیه می‌شود.

  

منبع:وبلاک دکتر رئیسی 

ادرس مطب: مازندران_تنکابن_میدان شهید شیرودی_جنب آموزش و پرورش_ساختمان پارس_طبقه۲_واحد۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.