دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

در صورتی درد پاشنه و خار پاشنه ازارتان می دهد حتما اینجا را بخوانید

درد پاشنه پا یک مشکل رایج در رابطه پا است. شخصی که از این بیماری رنج می‌برد معمولاً یا در ناحیه زیر پاشنه (فاسئیت پلانتار یا دقیقاً پشت پاشنه، در جایی که تاندون آشیل به استخوان پاشنه پا متصل می‌شود، (التهاب تاندون آشیل) احساس درد می‌کند.

26 استخوان در پای انسان وجود دارد، که از میان آنها پاشنه (کالکانئوس) از همه بزرگ‌تر است. پاشنه پای انسان طوری طراحی شده است که پشتیبانی سفت و سخت برای وزن بدن فراهم کند. زمانی که راه می‌رویم یا می‌دویم، این استخوان ضربه‌ای که در اثر برخورد با زمین به پا وارد می‌شود را جذب کرده و ما را به سمت گام بعدی سوق می‌دهد. متخصصین می‌گویند فشار اعمال شده بر روی پا در هنگام راه رفتن ممکن است 1.25 برابر، و در هنگام دویدن، 2.75 برابر وزن بدن‌مان باشد. در نتیجه، پاشنه پا نسبت به صدمه، و در نهایت درد، آسیب‌پذیر است.

علت درد پاشنه پا

درد پاشنه پا معمولاً تنها در اثر یک آسیب، مثل پیچش یا سقوط، به وجود نمی‌آید بلکه علت درد پاشنه پامی تواند نتیجه فشار مداوم و سایش پاشنه پا باشد.

رایج‌ترین علل درد پاشنه پا عبارتند از:

1mn

شخصی که از این بیماری رنج می‌برد معمولاً یا در ناحیه زیر پاشنه (فاسئیت پلانتار یا دقیقاً پشت پاشنه (التهاب تاندون آشیل) احساس درد می‌کند.

  • فاسئیت پلانتار (فاسئوسیس پلانتار) – التهاب فاسیای پلانتار. فاسیای پلانتار رباطی زه‌ـ‌مانند است که از کالکانئوم (استخوان پاشنه پا) تا نوک پا ادامه دارد.

وقتی فاسئیت پلانتار زیاد کشیده شود، تارهای دارای بافت نرمش ، معمولاً در جایی که به استخوان پاشنه پا متصل می‌شود، ملتهب می‌شوند. برخی مواقع ممکن است مشکل در میانه پا اتفاق افتد. بیمار در زیر پای خود احساس درد می‌کند، به ویژه پس از بازه‌های طولانی استراحت کردن. در صورتی که تاندون آشیل نیز فشرده شود، در برخی بیماران گرفتگی عضلات ساق پا مشاهده می‌شود.

  • بورسیت پاشنه – التهاب پشت پاشنه پا، بورس (کیسه‌ای فیبری پر از مایع). می‌تواند در اثر فرود ناشیانه یا سخت بر روی پاشنه‌ها به وجود آید. این عارضه همچنین می‌تواند بر اثر فشار ناشی از پوشش پا نیز به وجود آید. درد حاصل از این عارضه معمولاً در عمق و درون پاشنه یا پشت آن احساس می‌شود. برخی مواقع ممکن است تاندون آشیل متورم شود. با پیش رفتن روز درد نیز بدتر می‌شود.
  • برآمدگی پاشنه پا (برجسته شدن بیش از حد برآمدگی پاشنه پا)  که در نوجوانان رایج است. اشتخوان پاشنه پا هنوز کاملاً بالغ نشده و به شدت ساییده می‌شود، که منجر به تشکیل مقدار زیاد استخوان می‌شود. این عارضه اغلب در نتیجه داشتن کف پای صاف به وجود می‌آید. این عارضه در بین زنان، می‌تواند در نتیجه شروع به پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند پیش از بلوغ کامل استخوان، به وجود آید.
  • سندرم تونل تارسال  عصبی بزرگ در پشت پا که فشرده شده، یا گیر کند (فشردگی). این عارضه نوعی فشردگی است که یا در قوزک یا در پا اتفاق می‌افتد.
  • التهاب مزمن لایه زیرین پاشنه  که یا در اثر نازک شدن لایه زیرین پاشنه، یا در اثر برداشتن گام‌های زیاد به وجود می‌آید.
  • شکستگی فشاری  این شکستگی در اثر فشار مداوم ایجاد می‌شود، که معمولاً به دلیل نرمش، ورزش یا کار یدی شدید اتفاق می‌افتد. دونده‌ها به طور ویژه در معرض شکستگی فشاری در استخوان‌های متاتارسال پا هستند. این عارضه همچنین می‌تواند در اثر پوکی استخوان نیز به وجود آید.
  • بیماری سیور (آپوفیزیت کاکلنه)  رایج‌ترین علت درد پاشنه پا در ورزشکاران کودک یا نوجوان، که در اثر استفاده بیش از حد و مکرر میکروتراما[1] صفحه‌های رشد کاکنئوس (استخوان پاشنه پا) به وجود می‌آید. کودکان بین 7-15 ساله بیشتر به این عارضا مبتلا می‌شوند.
  • التهاب تاندون آشیل (تاندونوپاتی تخریبی)  که همچنین با نام‌های تاندونوسیس، تاندینوسیس، و تاندینوپاتی شناخته می‌شود. یک بیماری مزمن (بلند مدت) که با تخریب پیش‌رونده تاندون آشیل همراه است. در برخی مواقع، تاندون آشیل بیش از حد توانش متحمل تنش شده و پارگی‌های میکروسکوپی در آن ایجاد می‌شود، و به علت وجود پارگی‌های جزئی متعدد در تاندون، که به خوبی قابل ترمیم و بازسازی نیستند، تاندون آشیل عملکرد خوبی نخواهد داشت. در نهایت، تاندون ضخیم، ضعیف و دردناک می شود.

 علائم درد پاشنه پا

درد پاشنه پا نوعاً به طور تدریجی و بدون هیچ جراحتی در ناحیه آسیب‌دیده به سراغ‌تان می‌آید. در اغلب موارد، در اثر پوشیدن یک کفش تخت، مثلاً دمپایی‌های لاانگشتی، ایجاد می‌شود. کفش تخت ممکن است باعث کشش فاسیای پلانتار به حدی شود که آن منطقه متورم (ملتهب) شود.

در اکثر موارد، درد در زیر پا، به سمت جلوی پاشنه، حس می‌شود.

دیسکینزیپساایستایی (درد بعد از استراحت) – علائم این عارضه دقیقاً پس بیرون آمدن از تخت در صبح، و پس از یک بازه استراحت در طول روز، بدتر می‌شوند.

این علائم پس از کمی فعالیت، کمی بهبود می‌یابند. اما، نزدیکی‌های پایان روز ممکن است بدتر شوند.

تشخیص درد پاشنه پا

یک فیزیوتراپیست روی شما یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، و سوالاتی در رابطه با دردتان می‌پرسد. پزشک نیز از بیمار می‌پرسد که او چقدر راه می‌رود و می‌ایستد، چه نوع کفشی می‌پوشد، و جزئیات سابقه پزشکی‌اش چیست. این اغلب برای تشخیص کافی است.

برخی مواقع برای تشخیص نیاز به آزمایشات بیشتر، از قبیل آزمایش خون و اسکن عکس هست.

 درمان‌ درد پاشنه پا

موارد زیر در درمان درد پاشنه پا مؤثر است:

درمان فاسئیت پلانتار

 اکثریت قریب به اتفاق بیماران با استفاده از درمان‌های محافظه‌کارانه (که به منظور اجتناب از اقدامات درمانی و پزشکی اساسی یا عمل‌های جراحی طراحی شده‌اند) در طول چند ماه بهبود می‌یابند.

داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب (NSAIDها)

 داروهایی با تأثیرات مسکن (کاهش دهنده درد)، تب‌بر (کاهش دهنده تب). در دوزهای بالاتر همچنین دارای تأثیرات ضد التهابی هستند – التهاب (ورم) را کاهش می‌دهند. غیراستروئیدی بودن NSAIDها را از سایر داروهایی که حاوی استروئید بوده و همچنین ضدالتهاب هم هستند، متفاوت می‌کند. NSAIDها غیرمخدر هستند (یعنی القای بی‌حسی نمی‌کنند). برای بیماران مبتلا به فاسئیت پلانتار ممکن است در رابطه با درد و التهاب مفید واقع شوند.

کوتیکواستروئیدها

یک محلول کورتیکواستروئیدی بر روی پوست محل آسیب‌دیده مالیده می‌شود؛ از یک جریان الکتریکی برای کمک به جذب محلول استفاده می‌شود. از طرف، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد به بیمار داروهایی تزریق کند. اما، تزریق‌های متعدد ممکن است منجر به تضعیف فاسیای پلانتار شود، که خطر پارگی یا افت حجمی لایه چربی‌ای که پاشنه پا را می‌پوشاند را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. برخی پزشکان ممکن است از سونوگرافی برای اطمینان از اینکه تزریق در جای درست انجام شده‌ است، استفاده کنند.

درمان فیزیکی 

در کلینیک دکتر نیاستی  به بیمار نرمش‌هاییاموزش داده می شود که در کنار کشیدن عضلات پایینی پا، فاسیای پلانتار و تاندون آشیل را نیز کشیده، و منتج به ثبات بیشتر قوزک و پاشنه پا می‌شود.  همچنین ممکن است به بیمار آموزش داده شود چطور تیپینگ ورزشی انجام دهد، که از بخش زیرین پا بیشتر حفاظت می‌کند.

لیزر پرتوان  نیز  یکی از  روشهای  بسیار  موثر  درمان  درد پاشنه  پا  و  خار پاشنه و  التهاب  فاسیای  کف  پا  میباشد.که در کلینیک  دکتر نیاستی  اینگونه  بیماران  بوسیله  این  روش  درمان   می شوند.

آتل‌بندی‌های شبانه

 آتل کاملاً اندازه نرمه ساق و پاست؛ بیمار در طول شب آن را می‌پوشد. در طول شب فاسیای پلانتار و تاندون آشیل در موقعیتی طویل شده قرار دارند؛ این باعث کش آمدن‌شان می‌شود.

اُرتِزها

کفی‌های داخلی و ارتزها (وسایل کمکی) می‌توانند، دقیقاً به اندازه گذاشتن زیرپاشنه‌های کفش و کفی مخصوص قوس کف پا در طول پروسه درمان، برای اصلاح عیوب پا مورد استفاده قرار گیرند.

شوک ویو تراپی خارجی

 این روش نوعاً برای درمان درد مربوط به خار پاشنه، فاسئیت پلانتار، التهاب تاندون آشیل و سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلیون‌ها بیمار در سر تا سر جهان از روش شوک‌ویوی تراپی کمک می‌گیرند و بیش از 80 درصد آنها درد کمتر یا از بین رفتن درد پس از درمان با شوک‌ویو تراپی را گزارش کرده‌اند.

 روش کار شاک ویو تراپی

 با استفاده از یک اپلیکاتور دستی، موج‌هایی با فرکانس پایین، یا موج‌های شوک، را به سمت ناحیه آسیب‌دیده هدایت می‌کند. امواج شوک در عمق بافت نرم نفوذ کرده، جریان خون را تحریک می‌کنند، و پروسه درمان طبیعی بدن را سرعت می‌بخشند. به طور کلی نیاز است چهار جلسه درمانی در طول چهار هفته برگزار شود، که هر کدام حدود 15 دقیقه به طول می‌انجامند.

فواید شوک‌ویو تراپی

  • بدون بیهوشی
  •  بدون عوارض جانبی
  •  بدون برش، که به معنی عدم وجود خطر ابتلا به عفونت است.
  •  بدون بستری شدن در بیمارستان
  •  بهبود سریع‌تر
  •  تحمل وزن بلافاصله
  • بازگشت به فعالیت‌های عادی در عرض 24-48 ساعت

جراحی

فاسیای پلانتار از استخوان پاشنه پا جدا است. این روش تنها در صورتی توصیه می‌شود که هیچ روش دیگری عمل نکند. خطر این وجود دارد که قوس پا پس از انجام این کار تضعیف شود.

 مراقبت‌های خانگی

2mn

مراقبت‌های خانگی مانند استراحت، استفاده از کیسه یخ، کفش مناسب و تکیه‌گاه مناسب برای پا اغلب برای کاهش درد پاشنه پا کافی هستند.

در مواردی که شدید نباشند، احتمالاً مراقبت‌های خانگی برای رها شدن از درد پاشنه پا کافی خواهد بود.

  • استراحت – از دویدن یا ایستادن برای مدت طولانی، یا راه رفتن روی سطوح سخت اجتناب ورزید.
  • یخ  برای مدت 15 دقیقه، یک کیسه یخ روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. خود یخ را مستقیماً روی پوست نگذارید.
  • کفش  پوشیدن کفش‌هایی که اندازه مناسب دارند و از پای‌تان خوب محافظت می‌کنند بسیار مهم است. ورزشکاران می‌بایست به طور ویژه در رابطه با کفش‌هایی که در حین تمرین یا مسابقه می‌پوشند مشکل‌پسند باشند – کفش‌های ورزشی باید در فواصل مشخص تعویض شوند (در این رابطه از مربی‌تان پرسش نمایید).
  • محافظ‌های پا  گوه‌ها و پدهای در بر گیرنده پاشنه در تسکین علائم کمک کنند.

ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.