دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

ایا میدانید مفصل مصنوعی هم دچار سایده گی می شود؟ جهت اطلاع بیشتر ا سایش مفصل مصنوعی حتما اینجا را بخوانید

مفصل مصنوعی میتواند جایگزین یک  مفصل طبیعی ولی خراب شود و بیمار را از درد جانکاهی که مدتها زندگی راحت را از او گرفته بود برهاند. در طول بیش از نیم قرن که از تولد مفاصل مصنوعی گذشته است پیشرفت تکنولوژی در هر سال مفاصل بهتری را نسبت به انواع قدیمی تر آن بوجود آورده است. با این حال یکی از نقاط آسیب پذیری هر مفصل و از جمله  مفصل مصنوعی محل حرکت در آن است.

در محلی که دو سطح مفصل بر روی هم حرکت میکنند اصطکاک وجود دارد و این اصطکاک موجب خوردگی میشود. در مفاصل مصنوعی جدید از سطوح متحرکی از جنس فلز و سرامیک استفاده میشود. سرامیک یکی از سخت ترین مواد موجود در عالم است. با این حال حتی فلز و سرامیک هم ساییده میشوند. برتری بزرگ مفصل طبیعی نسبت به مفصل مصنوعی خاصیت خود ترمیمی آن است.  غضروف که در سطوح حرکتی مفاصل قرار دارد گرچه نرم است ولی میتواند آسیب های ریزی را که هر روزه در آن ایجاد میشود ترمیم کند در حالیکه این خاصیت در جسم مصنوعی وجود ندارد.

1293 3
سطوح فلز بر روی پلی اتیلن در مفصل مصنوعی زانو

پس با گذشت مدتی از جراحی، تمام مفاصل مصنوعی بتدریج دچار سائیدگی wear میشوند. این ساییدگی در محل سایش دو سطح متحرک مفصل مصنوعی است. بطور مثال در مفصل مصنوعی ران هم سر و هم کاسه میتوانند ساییده شوند. در مفصل مصنوعی ران جنس سر میتواند فلز یا سرامیک باشد و برای کاسه از پلی اتیلن (نوعی پلاستیک) یا سرامیک و یا فلز استفاده میشود. همه این لایه ها ساییده میشوند البته میزان ساییده شدن سرامیک و فلز کمتر از پلاستیک است.

رایج ترین سطوح متحرکی که در مفاصل مصنوعی استفاده میشود فلز و پلی اتیلن (نوعی پلاستیک مقاوم) است. بتدریج و با گذشت چند سال و با حرکت مداوم گوی فلزی، کاسه پلاستیکی بتدریج ساییده شده و از بین میرود. در سال های اخیر از نوعی از پلی اتیلن بسیار مقاوم استفاده میشود تا این ساییدگی به حداقل رسانده شود. در افراد جوانتر که به نظر میرسد مفصل مصنوعی باید بیش از 30 سال کار کند ترجیح داده میشود تا از سر سرامیکی بر روی کاسه پلی اتیلنی استفاده شود. در این وضعیت ساییدگی در کاسه کمتر است. در افراد باز هم جوانتر میتوان هم سر و هم کاسه را از جنس سرامیک یا فلز انتخاب کرد تا میزان ساییدگی کم شود. با این حال استفاده از این مواد میتواند مشکلات دیگری را بوجود آورد.

1293 1
سطح فلز بر روی پلی اتیلن

 

1293 4
سطح فلز بر روی فلز

 

1293 2
سطح سرامیک بر روی سرامیک


بسته به اینکه بیمار چقدر به مفصل مصنوعی فشار وارد کرده و از آن استفاده کند و بسته به جنس مفصل و اینکه تکنیک جراحی چقدر خوب باشد این ساییدگی ممکن است بعد از ده سال یا حتی سی سال به حد قابل توجهی برسد. در صورت ساییده شدن ممکن است لازم شود قسمت ساییده شده با عمل جراحی مجدد، تعویض گردد. در صورتی که از مواد خوب در ترکیب مفصل مصنوعی استفاده شود و در صورتی که زوایای کارگذاری اجراء مفصل مصنوعی خوب باشند میزان ساییدگی در مفصل مصنوعی کم میشود. پس هم جنس مفصل مصنوعی و هم تکنیک درست کارگذاری آن میتوانند در سرعت و میزان سایش آن تاثیر گذار باشند.

پزشک معالج قبل از جراحی تعویض مفصل ران با در نظر گرفتن تمامی شرایط موجود سعی میکند مناسب ترین لایه سر و کاسه را برای بیمارش انتخاب کند تا میزان سایش در محل حرکت سر بر روی کاسه حداقل باشد.

ادرس مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.