دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

در صورتی که خالی کردن زانو ازارتان می دهد حتما اینجا را بخوانید

خالی کردن زانو هنگامی اتفاق می افتد که زانو به طور ناگهانی " از حرکت می ایستد/ قفل میکند" و باعث می شود شما بلغزید یا بیفتید.

download

علت خالی کردن زانو چیست؟

اگر زانوی شما از حرکت می ایستد و خالی می کند، درمورد اینکه چرا خالی کرده و شروع به درد میکند چند عامل احتمالی و دلایل زیادی وجود دارند. به همین دلیل برای رسیدن به این دیدگاه که چنین چیزی بیشتر به خاطر یک آسیب حاد است یا آسیب ناشی از یک حمله غافلگیرانه باید پرونده پزشکی کامل بیمار را گرفت. علل شایع این علائم بیماری را که در ذیل آمده است مطالعه کنید و تصمیم بگیرید که آیا احتمال دارد هیچکدام از آن ها بیماری شما را بوجود آورده باشند. بهترین راه تشخیص بیماری های زانو درد مراجعه به پزشک است. با این وجود، انجام این تحقیق اولیه روی خودتان به شما این تصور را می دهد که به هنگام مراجعه به پزشک انتظار چه چیزی را داشته باشید. موارد زیر از دلایل خالی کردن زانو می باشد.

آسیب های رباط

آسیب های بسیاری می توانند عامل بی ثباتی و خالی کردن زانو باشند که یکی از مهم ترین علت خالی کردن زانو, آسیب دیدن رباط ها می باشد. زانوی شما توسط شبکه ای پیچیده از رباط های سفت و محکم نگه داشته می شود. اگر احساس می کنید که زانوی شما بی ثبات است یا دائما "خالی می کند" ممکن است رباط متقاطع قدامی شما (یکی از رباط های اصلی زانو) پاره شده باشد. چنین چیزی احتمالا نتیجه تغییر جهت ناگهانی یا حرکتی چرخشی است و ممکن است به هنگام اتفاق افتادن آن نوعی صدای ترکیدن شنیده باشید. اگر شما به عنوان مثال در حال بازی کردن فوتبال باشید و در طول بازی زانویتان بپیچد ممکن است رباط های خاصی که در اطراف زانوی شما (MCL، LCL، ACL و PCL ) و عهده دار حفظ ثبات مفصل زانو هستند دچار کشیدگی شوند. پارگی رباط حتما باعث از حرکت ایستادن زانو می شود. همچنین این احتمال وجود دارد که ایجاد درد کند. محل درد زانو بستگی به این دارد که کدام یک از رباط ها پاره شده اند و این چیزی است که فقط پزشک شما می تواند بعد از حرکت ایستادن زانو تشخیص دهد. خیلی عاقلانه خواهد بود اگر به دنبال پزشکی برای تشخیص مشکل و شروع به کنترل آن باشید. اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد باید نزد پزشک عمومی بروید و او احتمالا شما را برای مشاوره و درمان به یک متخصص طب  فیزیکی رجاع می دهد.

رباط متقاطع خلفی

دلیل دیگر خالی کردن زانو ، آسیب رباط متقاطع خلفی است. ممکن است آسیب دیدگی، رباط متقاطع خلفی را کاملا درگیر کند. گاهی شما در واقع حتی متوجه آن نوع آسیب دیدگی نیستید تا اینکه دارید کاری مثل پایین دویدن از پله ها را انجام می دهید و ناگهان زانوتان خالی می شود. اینجاست که درد را احساس می کنید. چنین چیزی به نوعی با بی ثباتی پوشش یا کپسول مفصلی ارتباط دارد. وقتی فقط زانو خالی کند و بعد از آن احساس درد وجود داشته باشد و آنگاه آسیب دیدگی رباط متقاطع قدامی در میان باشد تردید است. فیزیولوژیست های ورزش اجازه تشخیص ندارند اما مراجعه کننده را برای مشورت نزد پزشک عمومی و بعد از آن احتمالا نزد فیزیوتراپیست می فرستند.

images (2)

سندروم

اگر بی ثباتی و درد زانوی شما به تدریج و در طول زمان شروع شده، ممکن است سندروم درد کشککی رانی داشته باشید. عوامل مختلفی (نحوه قرار گرفتن اندام تحتانی،  عدم توازن ماهیچه ها، ضعف و بی ثباتی مغصل ران) می توانند این سندروم را بوجود آورند. بنابراین مراجعه به فیزیوتراپیست برای این مشکل حائز اهمیت است. فیزیوتراپیست می تواند یک ارزیابی کامل انجام دهد وعلت اصلی خالی کردن زانو را بیابد. بعد از آن ها قادر خواهند بود ، برای حل مشکل درد و بی ثباتی زانوی شما به شما تکنیک هایی که خودتان می توانید آن را مدیریت کنید و تمرینات خاصی بدهند.

ضعیف شدن ماهیچه های اطراف زانو

یکی از دلایل خالی کردن زانو ، ضعیف شدن ماهیچه های اطراف زانو است. به غیر از اینکه آسیب دیدن رباط در گذشته باعث شده زانوی شما به لحاظ ساختاری بی ثبات باشد، دلیل اصلی اینکه افراد احساس می کنند زانوی آن ها بخصوص در مواقعی مانند پایین رفتن از پله ها خالی می کند و به طور ناگهانی مجبورند وزن خود را روی پایشان بیندازند ضعیف شدن ماهیچه های اطراف زانو است. اگر در گذشته به نوعی زانو درد مبتلا بوده اید درد جلوی عملکرد ماهیچه های زانو را می گیرد و بدین ترتیب منجر به ضعف بیشتر می شود. با بالا رفتن سن هم از حجم و در نتیجه قدرت ماهیچه ها کاسته می شود. این کاهش قدرت سپس می تواند به ناراحتی های جزئی که ضعف بیشتر را گسترش می دهند و آنگاه به بوجود آمدن درد بیشتر و باز هم ضعف بیشتر منجر شود. این مشاهده ای پیچ در پیچ و شایع است که در کل جمعیت به چشم می خورد. بنابراین به منظور مقابله با اثرات پیری و یا آسیب دیدگی در گذشته حفظ قدرت و ثبات کل ماهیچه پا حیاتی است.

پارگی مینیسک

مینیسک هم به طور معمول بیشتر در طول زمان شرکت در رقابت های وزشی آسیب می بیند. با این حال این آسیب دیدگی به خاطر چرخیدن یا پیچیدن (پا) بوجود نمی آید. بلکه با چمباتمه زدن زیر وزن خیلی زیاد، پایین آمدن خیلی سریع از پله ها یا بیش از حد کشیده شدن زانو در طول دویدن و پریدن بوجود می آید. پارگی منیسک باعث می شود هنگام ایستادن حس کنید که انگار زانویتان از حرکت می ایستد. پارگی منیسک همچنین منجر به درد شدید و خالی کردن زانو می شود.

بی ثباتی کشکک

کاسه زانو (کشکک) در شیاری روی بقیه مفصل زانو قرار می گیرد. گاهی رباط هایی که کاسه زانو را در این شیار نگه می دارند کشیده شده باعث بیرون زدن آن از محل خود می شوند. هنگامی که کاسه زانو بیرون می زند زانو از حرکت می ایستند.

آرتروز

اگر احساس می کنید زانوهایتان خشک و دردناک هستند ممکن است آرتروز باعث شود زانو های شما زیر وزنتان خالی کنند. مشخصه بارز استئو آرتریت ساییده شدن غضروف روی سطح مفاصل است. چنین چیزی می تواند باعث شود استخوان ها به صورت ناهموار قرار بگیرند که این میتواند باعث از حرکت ایستادن زانوها شود. اگر بالای 40 سال دارید و ورزش نمی کنید بدانید که احتمالا آرتروز بیش از آسیب هایی که در بالا درمورد آن ها بحث شد علت خالی کردن زانوی شماست.

images (3)

درمان

اگر از قفل شدن زانوی خود خسته شده اید وقت آن رسیده است که برای درمان این بیماری کاری بکنید. چه درد را تحمل بکنید یا نکنید، فهمیدن اینکه چرا زانویتان همچنان خالی می کند حائز اهمیت است. بسته به علت این بیماری، ممکن است پزشک شما عمل جراحی، فیزیوتراپی یا حتی فقط استراحت را تجویز نماید.

درمان با عمل جراحی

در پارگی منیسک عمل جراحی برای افرادی توصیه می شود که قفل شدن، تورم مکرر و یا خالی کردن زانو را تجربه می کنند و یا زمانی توصیه می شود که درمان بدون عمل جراحی موفقیت آمیز نبوده است.

برای ترمیم پارگی منیسک عمل جراحی می تواند انجام شود. اگر روی لبه بیرونی منیسک (ناحیه قرمز) خود پارگی متوسط تا بزرگی دارید ممکن است نیاز باشد که به عمل جراحی فکر کنید. این نوع پارگی ها بعد از عمل جراحی به خوبی بهبود می یابند

ادرس مطب : مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.