دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

ایا واقعا در صورت عدم جراحی دیسک کمر منجر به فلجی پاها می شود ؟ برای اطلاع دقیق از ان حتما اینجا را بخوانید

دیسک کمر از دو  لایه خارجی و داخلی تشکیل شده است که لایه خارجی از باند فیبروزی تشکیل شده است که خارجی ترین لایه انرا پایانه های عصبی تشکیل می دهند.و لایه داخلی انرا  جسم ژله ای تشکیل می دهد.بیش  از  90% دیسک را اب تشکیل می دهد و در  طول فعالیت روزانه دیسک بخشی از اب خود را از دست می دهد و به همین دلیل قد افراد در انتهای روز کمی کوتاه تر از اول صبح می با شد. 

دیسک کمر فضای بین دو مهره را  اشغال می کند و خاصیت ان نیز این است که ستون فقرات را انعطاف پذیرکرده و در خم و چم شدن روزانه ستون فقرات نقش تعیین کننده ای دارد. در صورت نبود دیسک بین مهره ای فرد بصورت روباتیک فقط می توانسد تحرک داشته باشد. 

دیسک در  قسمت پهن مهره روی جسم مهره قرار دارد و فشاری را که قسمت هسته ای دیسک به لایه خارجی ان وارد می کند قابل اندازه گیری است. 

در  طول ستون مهره ای دو ناحیه از ان است که بیشتر اسیب می بیند که در ناحیه کمری و  گردنی و جود دارد.و بیشترین انواع  اسیب رسانی به دیسک نیز فتق  دیسک می باشد .در صورتی که دیسک می تواند دچار عفونت و یا التهاب (discitis) شود که در مورد التهاب دیسک بیمار دچار درد بسیار شدید در ناحیه کمری شده که درد غیر قابل تحمل نیز می باشد که یکی از موارد اورژانس درمان دیسک  محسوب  میباشد. 

دیسک به درجات مختلف دچار فتق دیسک می شود که شامل  تورم دیسک(bulging)_ بیرون زدگی دیسک (prolapse) _پاره گی دیسک(extrusion)_ جدا شدن بخش پاره شده از دیسک( sequestration) می باشد.  

در مراحل مختلف درگیری دیسک مشکلاتی برای بیمار ایجاد می شود .که  شامل از  یک درد ساده کمر یا گردن گرفته تا  دردهای تیر کشنده به قسمتهای پائین تر اندام . 

اغلب موارد دردهای کمری در دیسک کمر ناشی از کشیدگی بخش خارجی خود دیسک که قبلا نیز اشاره کردیم و دارای پایانه عصبی خوبی می باشند ایجاد می شود کم کم که دیسک بطرف بیرون زده می شود فشار روی تنه ریشه عصبی ظاهر می شود و منجر به درد تیر کشنده به طرف انتهای اندام می شود. 

هر چقدر فشار به ریشه عصبی بیشتر باشد درد افزایش می یابد و بیمار از فعالیتهای روزانه باز می ماند و از اینجاست که بیمار به فکر چاره می افتد و جهت درمان به پزشک مراجعه می کند. 

در  این صورت بیمار بهتر است جهت درمان به  پزشکانی که جهت درمان غیر جراحی دیسک کمر تربیت شدند در  مراحل  اولیه مراجعه نمایند .همانطوری که در کشور همکاران پزشک  جراح قلب داریم در کنار ان متخصص قلب داریم که بیماریهای غیر جراحی قلب را بخوبی درمان می کنند.و  نیز در کنار همکاران جراح دیسک و سیاتیک -متخصص غیر جراحی دیسک و سیاتیک(متخصص طب فیزیکی) فعالیت دارند که تخصص انان جهت درمان غیر جراحی دیسک و  سیاتیک می باشند و در سراسر ایران فعالیت میکنند و همه روزه خدمات ارزنده ای به اینگونه بیماران ارائه می دهند.  

اغلب موارد درگیری دیسک کمر در معاینه فیزیکی پزشک که بدقت روی بیمار انجام می دهد مشخص می شود و  نیازی به تصویر برداری نمی باشد 

درمانهای  داروئی و  طب فیزیکی - طب سوزنی جهت درمان غیر جراحی بیمار کمک شایانی می کند.در مواردی بیمار ضعف پیشرونده عصبی و عضلانی دارد پیدا می کند یعنی بیمار دارد قدرت انگشتان پا و یا  مچ پا را از دست می دهد منظور بیمار تا جند روز پیش نوک انگشتان پا و یا مچ پا را به راحتی می توانست بالا بیاورد و حالا ضعیف بالا می اورد و یا عضلات پشت ساق پا دارد تحلیل می رود و یا دارد بی اختیاری ادراری پیدا می کند و یا  با هر روش  درمانی قادر به کنترل درد خود نیست این افراد حتما باید  MRI از ناحیه کمری- لگنی خود گرفته و درگیری دیسک خود را از طریق جراحی حل کنند . 

باید توجه داشت  درصد ناچیزی از بیماران(کمتر از 5% بیماران) به  این مرحله می رسند که به جراحی نیاز پیدا می کنند و  بیش از 95% بیماران نباید هراسی از دیسک داشته باشند که اصولا درمان دیسک یک روش درمان غیر جراحی می باشد.و  بیماران در 95% موارد نیاز به  جراحی ندارند. 

در  درمان دیسک و سیاتیک کمر اسیب دیسک به تنهائی  اهمیت زیادی ندارد پس به صرف اینکه بیمار کمر درد داشته و با انجام MRI دیسک کمر گزارش شده باشد نباید بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد .باید بدانیم در  36% افراد نرمال جامعه نیز دز صورت انجام MRI  دیسک کمر  گزارش می شود در صورتی که فرد هیچگونه علامت دیسک و سیاتیک ندارد.بنابر این به حکم یافته دیسک در MRI  بیمار کاندید جراحی نمی شود . 

در هر سطحی که دیسک دچار فتق  شده باشد به درجاتی ممکن  است  به  عصب  سیاتیک اسیبی وارد شود و  امروزه تعیین و  تایید تشخیص اسیب  عصب  کار دشواری نیست و در  همه مراکز معتبر جهانی قبل از هر گونه جراحی دیسک کمر از وضعیت عصب  سیاتیک در  وحله اول اگاه می شوند. 

بررسی دقیق وضعیت  عصب سیاتیک توسط مراکز نوار عصب و عضله که بوسیله متخصصین طب فیزیکی و الکترودیگنوسیس انجام می پذیرد قابل ارزیابی است. 

مهم نیست چقدر  دیسک کمر  بیرون زده باشد مهم  این است  که  چقدر  عصب  سیاتیک درگیر  و  یا چه  میزانی عصب در درگیری با  دیسک کمر  سالم  است  و  به  همان  نسبت  در  روش غیر  جراحی  به  بیمار  کمک می شود . 

پس از  20 سال  تجربه در  بررسی  عصب  سیاتیک  به  راحتی  به  این  نتیجه  رسیدم واقعا  بیش از  95 % درصد بیماران سلامت  عصب  سیاتیک در حدی  می باشد که  بیماران نیازی به جراحی ندارند .در صورتی که بیمار  از  اینکه دیسک کمر دارد نهراسد و زود تسلیم جراحی نشود قابل درمان به روشهای غیر جراحی که توسط متخصصین طب فیزیکی ارائه می شوند می باشند. 

اغلب موارد دیسک دچار فتق  شده پس از گذشت زمان  اب  خود را از دست می دهد و  خاصیت فشاری خود روی ریشه عصب را از دست می دهد و در MRI   نیز به عنوان دیسک اب از دست داده(DEHYDRATED DISK)  گزارش می شود   

بنا بر این  بیماران  نباید  از  دیسک کمر  نگران باشند بیماری دیسک کمر در  درجه اول به روش غیر جراحی درمان پذیر می باشند و  کمتر از 5% موارد نیاز به جراحی پیدا می کنند که درصد ناچیزی است. 

 

ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

   

نظرات 1 + ارسال نظر
azim شنبه 26 مهر 1393 ساعت 11:44 http://www.harftoharf.ir

سلام
وبلاگ بسیار قشنگی داری خیلی استفاده کردم. منم یه سایت باحال دارم خوشحال میشم بیای بهش یه سر بزنی و عضو بشی. اینم آدرسشه:
www.harftoharf.ir

حتما سر میزنم ممنون که نوشته های بنده مورد توجه شما قرار گرفت

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.