دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

اگر از رگ به رگ شدن گردن در تصادفات رانندگی چیزی می خواهید بدانید حتما اینجا را بخوانید

آسیب ویپلش Whiplash neck sprain نوعی رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن است و بیشتر در تصادفات اتومبیل ایجاد میشود. بدنبال ضربه به اتومبیل از عقب یا جلو سر سرنشین بشدت به جلو و عقب حرکت میکند. این حرکت شدید و ناگهانی میتواند موجب کشیدگی شدید در عضلات و رباط های گردن و بدنبال آن درد گردن میشود.

    

ضربه به اتومبیل از طرفین و حرکت گردن به دو طرف و یا چرخش گردن هم میتواند موجب کشیدگی و رگ به رگ شدن آن شود.  

گاهی حرکت سر و گردن بدنبال این ضربات بقدری شدید است که موجب آسیب نخاع گردنی میشود. زنان بیش از مردان دچار این آسیب میشوند. این آسیب میتوان به دنبال فعالیت های ورزشی هم ایجاد شود.

 

علائم کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن بدنبال تصادف اتومبیل چیست

مهمترین علائم این آسیب عبارتند از

  • درد و خشکی گردن که ممکن است چند ساعت بعد از تصادف شروع شود. درد و خشکی روز بعد بیشتر میشود. در نیمی از موارد شروع درد روز بعد از تصادف است
  • چرخش و خم کردن گردن ممکن است دردناک باشد
  • درد شانه و بازو
  • درد و خشکی در بالا یا پایین ستون فقرات
  • سردرد
  • سرگیجه، تاری دید، درد فک، درد در حین بلع و احساس نامعمول در پوست صورت ممکن است مدت کوتاهی ایجاد شود ولی این علائم معمولا بزودی از بین میروند
  • احساس خستگی و تحریک پذیری و عدم توانایی در تمرکز تا چند روز

 

    

حرکت سر به جلو و عقب موجب آسیب ویپلش میشود

درمان رگ به رگ شدن گردن بدنبال تصادف چیست

در یکی دو روز اول که شدت درد زیاد است گردن را باید تا حد امکان کمتر حرکت داد. استفاده از یک گردنبند طبی میتوان کمک کننده باشد. بعد از چند روز باید بتدریج حرکات گردن شروع شده و به تدریج و به آرامی گردن حرکت داده شود. حرکت گردن در ابتدا ممکن است کمی دردناک باشد ولی بتدریج شدت درد کاهش میابد. بیحرکتی طولانی مدت گردن و حرکت ندادن آن میتواند موجب خشک شدن گردن شود.

استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن و یا داروهای ضد درد مانند استامینوفن و داروهای شل کننده عضلانی میتواند کمک کننده باشد.

توجه به حفظ وضعیت مناسب سر و گردن در حین کار و نوشتن و خواندن و کار با کامپیوتر، استفاده از یک بالشت مناسب در موقع خوابیدن و فیزیوتراپی میتواند به کاهش درد کمک کند.

پیشگیری از کشیدگی گردن در حین تصادف اتومبیل

استفاده از پشت سری هایی که در صندلی اتومبیل وجود دارند میتوانند تا حدود زیادی مانع از بروز این آسیب شوند. این پشت سری ها را باید درست تنظیم کرد تا دقیقا پشت سر سرنشین قرار گیرند و در صورت برخود اتومبیل دیگر از پشت، مانع از حرکت ناگهانی سر سرنشین به عقب شوند. اگر در حین رانندگی متوجه شدید ماشین پشتی در حین برخورد به شما است سر خود را به پشت سری تکیه داده و کمر خود را به صندلی نزدیک کنید تا احتمال آسیب ویپلش کاهش یابد.

 

 

پشت سری مناسب برای پیشگیری از آسیب          تکیه کمر به صندلی و تکیه سر به پشت سری
منبع:ایران ارتوپد

 

ادرس مطب:  مازندران_تنکابن_میدان شهید شیرودی_جنب آموزش و پرورش_ساختمان پارس_طبقه۲_واحد۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.