دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

اگر مخواهید از بیماری اسپازم نیمه صورت چیزی بدانید اینجا را کلیک کنید

اسپاسم نیمه صورت یا همی فاسیال اسپاسم   (HEMIFACIAL SPASM )

این بیماری خیلی شایع نیست ولی نادر هم نیست ومن تقریبا هر ماه یکی دو مورد می بینم. این بیماران دچار انقباضات غیرارادی و مکرر نصف صورت خود هستند.  

 

این بیماری تیک نیست و بیمار نمی تواند اگر بخواهد دقایقی کاملا آنها را کنترل نماید. در تیک ما نمی گوییم حرکات غیرارادی هستند بلکه شخص بنا به عادت یا استرس یک حرکتی را بسیار تکرار میکند بطوریکه به شکل یک عادت ناخواسته هم در می آید. اگر به فرد دچار تیک بگوییم این حرکت را تکرار نکن میتواند دقایق یا حتی ساعاتی آنها را تکرار نکند اما در همی اسپاسم این امر مقدور نیست. حتی در موارد پیشرفته و نسبتا شدید در خواب هم تکرار میشود و شما میتوانید با مشاهده این انقباضات در صورت بیمار در زمان خواب عمیق آن را از تیک متمایز کنید.

 

این بیماری اغلب از یک قسمت صورت شروع میشود که بیشتر از ناحیه یک چشم است. بیمار در طرف مبتلا پلک بیشتری میزند و اگر دقت کنید چشم مبتلا به اندازه طرف سالم باز نمیشود (مثل اینکه فرد چشمک میزند). به اشتباه ممکن است بگویند افتادگی پلک دارد ولی اگر دقت شود میبینید که پلک شل و افتاده نیست بلکه منقبض و جمع شده است و موقع انقباض با دست هم باز نمیشود. سپس انقباضات به اطراف دهان هم کشیده شده و صورت هم در آنطرف حمع و منقبض میشود و به اصطلاح صورت کج میشود.

در روزهای اول ابتلا ممکن است گاهی خود بخود برطرف شود ولی معمولا روز به روز بیشتر میشود و من مریض هایی داشتم که صورت کاملا در یک طرف جمع شده و لب و  دهان به سمت طرف منقبض کشیده شده است. انتشار این انقباضات گاهی به گردن و اطراف گوش و حتی پوست پیشانی و جلو سر هم در همانطرف منتشر میگردد.

 

برخلاف فلج نیمه صورت یا بلز که در وبلاگ شرح داده ام در این حالت خطر مهمی متوجه شخص نیست بلکه از جهت زیبایی و ناخوشایندی چهره اهمیت دارد. این بیماری درد یا بی حسی در صورت ندارد. علایم دیگر مانند دوبینی و تهوع و مشکل بلع همراه ندارد. اختلال واضحی در تکلم ایجاد نمیشود.

 

علت این بیماری وجود یک شریان در کنار عصب صورتی و وارد شدن فشار ناشی از ضربانات این شریان بر عصب است. این تماس اغلب در داخل مغز و محل خروج عصب از ساقه مغز است. 

 

این بیماری متاسفانه درمان د ارویی موثری ندارد وداروها اغلب عوارض بیشتری دارند. تزریق بوتاکس در موارد خفیف و محدود به اطراف چشم و لب موثر است و برخی بیماران به همین درمان اکتفا کرده و راضی میشوند ولی درموارد شدید و بخصوصدر مواردی که بوتاکس هم نتیجه خوبی نمیدهد جراحی می تواند بسیار موثر باشد.

 

البته باید یادآوری شود که ابتدا لازم است با انجام ام آر آی از وجود ضایعات توموری یا فشارنده عصب صورت در مغز خاطر جمع شویم. ما این بیماران را مورد عمل جراحی دکمپرسیون میکروواسکولار قرار می دهیم. در این عمل نیز بین عصب و شریان فشارنده عصب چربی، عضله یا بهتر از آنها مقداری نوار تفلون قرار داده میشود و دیگر شریان با عصب تماس پیدا نمیکند. در دستان جراحی که این عمل را بکرات انجام داده عارضه مهمی مشاهده نخواهد شد. این جراحان جراحان مغزی هستند که به اصطلاح دوره های تکمیلی آموزش جراحی قاعده جمجمه را دیده اند و این اعمال را بیشتر انجام داده اند. از جراحان به نام این رشته در جهان "پروفسور سمیعی" را میتوان نام برد. در ایران نیز از اساتید مطرح قاعده جمجمه میتوان از دکتر پارسا، دکتر سید محمد قدسی، دکتر مسعود شیروانی، دکتر حسن رضا محمدی . 

 

از عوارض جراحی این بیماری میتوان به کاهش شنوایی اشاره کرد که به دلیل نزدیک بودن عصب شنوایی و عروق آن به عصب صورتی است. البته با مونیتورینگ شنوایی حین عمل این عارضه کمتر دیده میشود و ما خیلی بندرت دیده ایم.

 
منبع:دکتر ارامی 
 
ادرس مطب: مازندران_تنکابن_میدان شهید شیرودی_جنب آموزش و پرورش_ساختمان پارس_طبقه۲_واحد۱۸
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.