دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

اگر از درمان خار پاشنه عاجز شدید اینجا را بخوانید.

 

post_image

خار پاشنه پا

خار پاشنه پا یکی از شایع ترین علل درد پا در بزرگسالان است. خار پاشنه پا که سندروم پاشنه پای پاسبان ها نیز نامیده می شود غالباً در بیماران مسن تر از 40 سال دیده می شود و علت بیماری خار پاشنه پا به خوبی معلوم نیست .

خار پاشنه پا بیشتر در افراد چاق که به علل شغلی زیاد سر پا هستند دیده می شود. سایر عوامل خطر ایجاد خار پاشنه پا شامل کفش نامناسب، رقصیدن خصوصاً رقص باله و ایستادن روی پنجه و انگشتان پا. در واقع این اختلال التهاب محل اتصال تاندون به استخوان کف پاست که به علل گفته شده رخ می دهد.

بیمار از درد پاشنه پا در موقع راه رفتن شکایت دارد. گاه به قدری شدید و ناراحت کننده است که بیمار قادر به راه رفتن معمولی نیست. نکته قابل توجه اینکه درد بیمار مبتلا به خار پاشنه پا پس از بیدار شدن و راه رفتن شدید بوده و با چند قدم راه رفتن تخفیف می یابد.

همچنین بعد از مدتی نشستن در شروع راه رفتن درد شدید بوده و بعد از چند قدم راه رفتن تسکین می یابد. جهت تشخیص علاوه بر شرح حال و معاینه کامل بیمار که با فشار پاشنه پا در ناحیه کف پا درد ایجاد می شود، یک عکس ساده رادیوگرافی نیز از پاشنه گرفته می شود که گاه برجستگی استخوانی که نوک آن به سمت جلو است در کف پا دیده می شود که در واقع همان خار پاشنه پا است .

درمان خار پاشنه پا

درمان خار پاشنه پا اکثراً نگهدارنده و حمایتی بوده و اغلب بیماران اگر هیچ اقدامی هم نکنند طی 1 سال بهبود می یابند ولی یکسری اقدامات جهت کاهش درد بیمار وجود دارند که عبارتنداز:

- استراحت و درمان خار پاشنه پا: محدود کردن فعالیت های ورزشی و دادن استراحت بیشتر برای کاهش علائم در بسیاری از موارد دیده شده حتی استراحت به تنهایی باعث تخفیف دردهای شدید شده است.

- عدم ایستاده به مدت طولانی در درمان خار پاشنه پا

- کاهش وزن نیز در درمان خار پاشنه پا مؤثر است.

- یخ و درمان خار پاشنه پا: گذاشتن یخ روی ناحیه درگیر برای مثال هر 6 ساعت یکبار و هر بار 20 دقیقه در جهت تخفیف علائم.

- انجام یکسری ورزش ها در جهت بهبود علائم خار پاشنه پا: در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

- استفاده از یکسری داروها جهت کاهش درد خار پاشنه پا : داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن و...)

- در بیمارانی که درد خار پاشنه پا  شدید هنگام حرکات پا در هنگام خواب دارند می توانند از آتل استفاده کنند.

- از جمله سایر اقدامات جهت کاهش درد خار پاشنه پا بستن نوارچسب مطابق شکل است، این بانداژ می تواند یک هفته باقی بماند.

- اگر این اقدامات باعث کاهش درد بیمار مبتلا به خار پاشنه پا نشود هر کدام از اقدامات مانند تزریق کورتون داخل پاشنه پا، گچ گرفته، درمان با shock wave و یا جراحی ممکن است بنا به صلاح دید پزشک پیشنهاد شود. البته جراحی خار پاشنه پا به عنوان آخرین راه و زمانی که بیماری 6 تا 12 ماه با انجام همه اقدامات فوق باز هم درد ثابتی داشته باشد پیشنهاد می شود.

درمان های فیزیوتراپی خار پاشنه پا

نکته مهم: در صورتی که هر کدام از تمرین ها باعث تشدید درد خار پاشنه پا شد از انجام زیاده از حد آن خودداری کنید.

- کشش فاسیای کف پا در درمان خار پاشنه پا: نشسته و پاهای خود را صاف کنید یک پارچه نسبتاً بلند را دور کف پای بیمار خود حلقه کرده و آن را به سمت خودتان بکشید و هر بار 30 تا 60 ثانیه نگه دارید و5 بار این کار را در هر دفعه انجام دهید، این کار را 3 بار در روز تکرار کنید.

- کشش تاندون آشیل در درمان خار پاشنه پا: باید یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید. دقت کنید که تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود. در این حالت باید در پشت ساق، احساس کشش کنید. این حالت را به مدت سی ثانیه نگه دارید و هفت یا هشت بار در روز انجام دهید.

- گرفتن خودکار با پا در درمان خار پاشنه پا: یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از زمین بردارید، به طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را بگیرند. برای پنج ثانیه خودکا را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار ، سه یا چهار بار در روز کافی است. مشابه این حرکت این است کهروی یک پارچه راه رفته و سعی کنید با پنجه ی پای خود پارچه را جمع کنید .

-نوشتن حروف الفبا در درمان خار پاشنه پا: با انگشت بزرگ پا، حروف الفبا را در هوا بنویسید.این کار را سه بار در روز برای هر پا انجام دهید.

- استفاده از آب گرم در درمان خار پاشنه پا: استفاده از آب گرم بهترین و مؤثرترین روش است، به طوری که اگر هر روز عصر یا صبح یا قبل از بیرون آمدن از رختخواب به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید، سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشتکوب به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید.

- استفاده از یخ در درمان خار پاشنه پا: در یک لیوان بستنی، آب بریزید و در فریزر قراردهید. پس از نیم ساعت یک چوب بستنی در لیوان قرار دهید و بگذارید کاملاً یخ ببندد، سپس چوب بستنی را در دست گرفته و به صورت دایره های همپوشان روی پاشنه پا بکشید، به طوری که هر دایره نصف دایره قبل را بپوشاند.طب سوزنی روشی مطمئن جهت درمان خارپاشنه بوده  و در  کلینیک تخصصی طب سوزنی  دکتر نیاستی با  بیش از  13 سال تجربه از درد خار پاشنه رهائی یابید

بیماران مبتلا به خار پاشنه پا می توانند برای  درمان خار پاشنه پای  خود به کلینیک تخصصی طب سوزنی دکتر نیاستی مراجعه نمایند   

 

 

منبع :ایران ارتوپد 

 

ادرس مطب : مازندران_تنکابن_میدان شهید شیرودی_جنب آموزش و پرورش_ساختمان پارس_طبقه۲_واحد۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.