دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

جهت تهیه کفش ورزشی مناسب حتما اینجا را بخوانید

تهیه کفش ورزشی مناسب که امروزه به عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح است برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده و دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است.

کفش ورزشی
ساختار کفش ورزشی

برای رعایت سه فاکتور مهم درحرکت باید توجه زیادی به پا داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف باید کفش مناسبی را انتخاب کنیم.

یک کفش ورزشی مناسب دارای آناتومی خاص خود بوده که قسمت های مهم آن شامل محل شست پا، پشت پاشنه، داخل کفی، وسط کفی، خارج کفی، گردنی مچ پا و زائده پاشنه است.

? چند نکته برای انتخاب کفش مناسب ورزشی

1) کفش باید اندازه پا باشد نه اینکه صرفاً زیبا باشد.

2) در هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید.

3) وقتی کفش را پوشیدید بایستید و مطمئن شوید که در پنجه پا سه تا 12میلیمتر از انگشت شصت پا فضای خالی وجود دارد.

4) هرگز کفش تنگ به امید اینکه جا باز می کند نخرید.

5) کفشی بخرید که برای ورزش مورد نظر طراحی شده باشد.

6) اگر پای شما به چرم روی کفش فشار می آورد به طوری که سبب بیرون زدگی از کفش می شود آنرا کنار بگذارید .

7) کفشی بخرید که به اندازه کافی حرکت را کنترل کند.

8) افراد با قوس کف پای زیاد از کفش هایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و از پوشیدن کفش هایی که پا را محدود می کند خودداری کنند.

9) افراد دارای کف پای صاف باید کفش دارای لایه میانی بسیار سفت برای کنترل حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی بپوشند .

چون فوتبال روی چمن طبیعی یا مصنوعی انجام می‌شود در زیره‌ی کفش فوتبال استوک‌هایی تعبیه شده است که به درگیر شدن کفش با زمین کمک می‌کند. طول این استوک‌ها حدود یک سانتی‌متر، قطرشان حدود دو میلی‌متر است و سر کندشان رو به زمین است

10) افرادی که دارای قوس کف پای طبیعی هستند باید کفش هایی بپوشند که برآمدگی مختصر دارد.

ورزشکاران اگر از کفش مناسبی برخوردار باشند به هنگام مسابقه نسبت به دیگران از مزیت خوبی برخوردار خواهند بود که اهمیت فراوانی دارد. دانش مناسب، چسبندگی، آزادی حرکت و پشتیبانی درست اثر مستقیمی بر عملکرد ورزشکار می‌گذارد. به همین دلیل است که هر ورزشی کفش خاص خودش را دارد.

کفش فوتبال (Soccer shoe)

چون فوتبال روی چمن طبیعی یا مصنوعی انجام می‌شود در زیره‌ی کفش فوتبال استوک‌هایی تعبیه شده است که به درگیر شدن کفش با زمین کمک می‌کند. طول این استوک‌ها حدود یک سانتی‌متر، قطرشان حدود دو میلی‌متر است و سر کندشان رو به زمین است.

کفش بسکتبال (Basketball shoe)

کفشی که قسمت ساق آن تا مچ پا می‌رسد تا از مچ پای ورزشکار به هنگام پرش و دویدن در زمین حفاظت و حمایت کند. زیره ‌دارای بالشتک ویژه‌ای است تا حداکثر پشتیبانی، حالت فنری و برازندگی فراهم آید.

کفش ورزشی
کفش دو و میدانی (Athletic or Running)

کفش‌هایی که در دوی ماراتن یا نیمه‌ماراتن یا جلسات تمرین ورزشی‌هایی چون بسکتبال و تنیس به کار می‌رود اما در تمرین ورزشی‌هایی مانند فوتبال و راگبی که در زمین چمن انجام می‌شود به کار نمی‌روند.

کفش اسکیت‌بازی (Skateboarding Shoe)

کفش اسکیت‌بازی باید زیره‌ی ضخیم و صافی را داشته باشد تا اسکیت‌باز تخت اسکیت را به خوبی زیر پای خود حس کند. برگه‌ی این کفش هم باید بزرگ باشد تا از زخمی‌شدن پا جلوگیری کند. کفش اسکیت‌بازی بیش از هر کفش ورزشی دیگری جدا از کاربرد اصلی خود به کار می‌رود وافراد عادی هم از آن استفاده می‌کنند.

کفش والیبال (Volleyball shoe)

کفش والیبال از لحاظ ظاهر شبیه کفش بسکتبال یا کفش نرمش است اما ویژگی‌های منحصر به فرد خاص خود را دارد. زیره‌ی بیرونی لاستیکی مؤلفه اصلی این کفش است. لاستیک کائوچویی سبب می‌شود تا ورزشکار در درون تالار ورزشی و سایر ورزشگاه‌های سرپوشیده عالی حرکت کند. در ضمن با گسترش والیبال در فضای باز، برخی پایپوش‌سازان زیره‌های بیرونی خاصی برای کفش والیبال طراحی کرده‌اند که مختص بازی در زمین چمن یا ماسه است. زیره‌ی میانی کفش والیبال هم مهم است. اقتضای والیبال این است که ورزشکار اوقات زیادی از وقت بازی را روی سینه پا می‌ایستد بنابراین جلوی کفش والیبال باید محکم و انعطاف‌پذیر باشد. ضربه‌گیری هم به عهده‌ی زیره‌ی میانی است که به طور معمول حالت اسفنجی دارد. ضربه‌گیری‌هایی مانند ژل و هوا نیز در زیره‌ی میانی گنجانده می‌شود تا حالت بالشتکی ایجاد شود که از بدن در برابر ضربات سخت و جراحت محافظت شود.

کفش کشتی (wrestling shoes)

کفش کشتی دارای زیره‌ی تخت است و تا مچ پا را در بر می‌گیرد تا از مچ پا محافظت کند زیرا طی کشتی گرفتن وزن زیادی روی این بخش قرار می‌گیرد. زیره به طور معمول از جنس لاستیک است تا حداکثر چسبندگی را داشته باشد. اکثر زیره‌ها دو قسمتی هستند.

کفش اسکیت‌بازی باید زیره‌ی ضخیم و صافی را داشته باشد تا اسکیت‌باز تخت اسکیت را به خوبی زیر پای خود حس کند. برگه‌ی این کفش هم باید بزرگ باشد تا از زخمی‌شدن پا جلوگیری کند

قسمت سینه و پاشنه آج‌پوش هستند و قسمت قوس بدون آج است. کفش‌کشتی باید سبک باشد و به راحتی بتوان آن را پوشید.

کفش پیاده‌روی (Walking Shoe)

بسیاری لزوم استفاده از کفش خاصی برای پیاده‌روی را درک نمی‌کنند. کفش پیاده‌روی به بدن توازن و ترازمندی درستی می‌دهد. برخلاف کفش‌های پاشنه بلند که مرکز ثقل بدن را به جلو می‌برد یا کفش تخت که بدن را به عقب متمایل می‌کند کفش پیاده‌روی سبب می‌شود پشت خود را صاف نگه داریم و حالت متوازنی به بدن بدهیم. در کفش پیاده‌روی بالشتکی هم برای پا تأمین شده است تا وقتی پا روی زمین فرود می‌آِید حداقل ضربه به مفاصل وارد شود. کفش پیاده‌روی نه‌تنها از آسیب دیدن مفاصل و ستون مهره جلوگیری می‌کند بلکه کمک می‌کند تا پیاده‌روی حداکثر حالت تمرین و نرمش را داشته باشد.


ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.