زانو یکی از مفاصل مهم و حساس بدن است. زانو درد از رایجترین شکایت های افرادی است که به کلینیک های مختلف ارتوپدی برای درمان مراجعه می کنند. اگر چه بیشتر سالمندان و افراد میانسال به زانودرد مبتلا می شوند اما جوانان زیادی نیز از زانو درد رنج می برند.

همچنین برای کاهش زانو درد، پیاده روی در مکان های مسطح با کفش مناسب و هر روز به مدت نیم ساعت پیشنهاد می شود. واضح است که مواردی مانند کوهنوردی، بالا یا پایین رفتن از پله ها و پیاده روی در سراشیبی یا سربالایی زیان بار هستند.

اکثریت افراد تصور می کنند که زانو درد مشکلی است که با بالارفتن سن به صورت طبیعی برای هر فردی پیش می آید و دوری از آن غیر ممکن است و غیر قابل درمان است. بنابراین فقط از داروهای تسکین دهنده درد برای درمان زانو درد استفاده می کنند. ولی تحقیقاتی که توسط پژوهشگران انجام شده است نشان می دهند که ورزش یکی از مواردی است که می تواند باعث درمان آرتروز زانو شود و زانو درد را تسکین دهد، در حالیکه افراد کمی، برای درمان زانو درد خود ورزش درمانی را به کار می برند.

افراد مبتلا به زانو درد باید ورزش و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند. همه افراد از فایده ی ورزش زانو درد اطلاع دارند. اما موضوعی که باعث نگرانی افراد می شود این است که ورزش باعث بوجود آوردن درد در مفاصل می شود و استراحت کردن، درد مفاصل را کم می کند. اگر به بیماران آگاهی های لازم داده نشود، می تواند این تصور را در افراد بوجود آورد که با ورزش کردن صدمه بیشتری به مفصل هایشان وارد می شود و بنابراین از ورزش کردن منصرف می شوند. در حالیکه، ورزش نکردن باعث صدمه دیدن مفاصل، ضعیف شدن عضلات، پوکی استخوان و خشکی مفاصل می شود.

عضلات قوی برای نگهداری از مفصل زانو و جلوگیری از ساییدگی مفصل ضروری می باشند. عضلات ضعیف خیلی زود خسته می شوندو باعث تغییر نحوه راه رفتن فرد می شوند که می تواند شروع زانو درد باشد.

بیماری آرتروز و ساییدگی مفصل زانو، بر روی استخوان ها، غضروف، عضلات و لیگامان ها تاثیر می گذارد. از بین این موارد، تقویت عضلات نسبت به بقیه آسان تر می باشد. ورزش منظم ماهیچه ها را تقویت می کند، به تسکین درد کمک می کند، کارکرد مفاصل را بهبود می بخشد و آنها را در مقابل صدمه دیدن بیشتر حفظ می کند.

ورزشهای زیادی هستند که پزشک متخصص برای تقویت عضلات زانو تجویز می کند و به ماهیچه ای که باید تقویت شود بستگی دارند. ورزش در هر مکانی که انجام شود از جمله کلاس ورزشی، جلسات فیزیوتراپی یا منزل می تواند در درمان زانودرد موثر باشد

معمولا در ابتدای درمان زانو درد، ورزش های خاصی برای تقویت ماهیچه ها تجویز می شود که باید توسط فیزیوتراپ انجام شوند. ولی پس از آن تمرینات ورزشی دیگری برای بیمار تجویز می شوند که خود فرد می تواند آنها را به صورت همیشگی انجام دهد. این ورزش ها ساده، در دسترس و با هزینه بسیار کم هستند وگرنه به آسانی کنار گذاشته می شوند.

اولین پیشنهادی که به شما برای کاهش زانو درد داده می شود، کم کردن وزن است تا فشار وارد بر زانو و احتمال آسیب دیدن غضروف و تاندون و رباط های زانو کمتر شود.

از جمله ورزشهایی که برای تسکین درد زانو موثر هستند، شنا یا راه رفتن در آب می باشد و برعکس آن، ورزش هایی مانند فوتبال، تنیس، بدمینتون و بسکتبال موجب افزایش درد زانو می شوند.

پیاده روی یکی از بهترین ورزشهایی است که همه افراد می توانند به آسانی و در هر مکانی انجام دهند. پیاده روی می تواند همراه با مواردی مانند رفتن به پارک، خرید کردن، باغبانی، و بسیاری از کارهای روزمره دیگر انجام شود. اگر هر روز پیاده روی کنید، بدن شما کم کم سازگار می شود و فشار وارده بر بدن کاهش می یابد.

شنا نیز از جمله ورزشهایی است که برای سلامت زانو مفید است. راه رفتن در آب به تقویت عضلات زانو کمک می کند درحالیکه فشار کمی به زانو وارد می کند بنابرای برای درمان زانودرد مفید می باشد. علاوه بر ورزش و پیاده روی، ورزش های دیگری نیز وجود دارند که برای درمان زانودرد توسط پزشک پیشنهاد می شوند. پیش از انجام دادن ورزش های زانو  از پزشک خود بخواهید تا شما را راهنمایی کند و حرکات ورزشی مناسب شما را تجویز کند.

شدت ورزش هایی که برای درمان زانودرد انجام می شوند نباید زیاد باشد زیرا که باعث خستگی بدن می شود. برای درمان زانو درد، انجام ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز می تواند مفید باشد. می توان به جای اینکه یکبار  به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کرد ، ورزش کردن را سه بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه موکول کرد. البته افزایش مقدار ورزش، فواید آنرا نیز افزاش می دهد.

با انجام ورزش بیشتر، به غیر از اینکه عضلات پا تقویت می شود که باعث حمایت بیشتر مفصل زانو می شود، وزن فرد نیز به حد تعادل می رسد و بنابراین فشار کمتری به زانوها اعمال می شود. ورزش مناسب تا حدود زیادی درد زانوها را کاهش می دهد و مانع از ناتوانی بیشتر فرد می شود.

در کنار  ورزش خاص درمان  زانو درد در کلینیک دکتر نیاستی روشهای درمانی طب سوزنی و مگنت تراپی و  لیزر  پرتوان جهت  کنتل درد زانو نیز استفاده  می شود و  همه  روزه  بیماران زیادی  جهت  درمان  زانو  درد  به  کلینیک  دکتر نیاستی  مراجعه  میکنند .


آدرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸