دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

جهت درمان پاره گی عضلات و رباط های سر شانه حتما اینجا را بخوانید

پارگی روتاتور کاف از علل شایع درد و ناراحتی شانه در بالغین است. این بیماری به علت پاره شدن کامل یا ناکامل در محل اتصال تعدادی از عضلات شانه به سر استخوان بازو ایجاد میشود.

 

علائم پارگی روتاتور کاف در ناحیه مفصل شانه

مهمترین علائم این بیماری عبارتند از :

  • درد شانه
  • شدت درد شانه با بالا بردن دست بیشتر میشود و بعد از مدتی بیمار به علت درد نمیتواند دست را به بالای سرش ببرد. در این حال انجام بسیاری از فعالیت های روزمره مانند شانه زدن سر مشکل میشود.

1393 2
محل درد شانه در پارگی روتاتور کاف

 

  • درد در هنگامی که دست خود را از بالای سر به پایین میاوریم
  • ضعیف و لاغر شدن عضلات اطراف شانه
  • ضعف دست وقتی میخواهیم دست را به بالای سر ببریم
  • صدا دادن شانه وقتی میخواهیم دست را حرکت دهیم

همانطور که گفته شد، این علائم ممکن است بطور ناگهانی و بدنبال وارد شدن یک ضربه به شانه مثل افتادن روی شانه بوجود آید و یا ممکن است بطور مزمن و در طی یک زمان طولانی تر ایجاد شود.

در پارگی روتاتور کاف معمولاً درد در جلوی شانه است و ممکن است به بازو تیر بکشد. در ابتدا درد ممکن است خفیف بوده و فقط در حین بالا بردن دست ایجاد شود ولی بتدریج بیشتر شده بطوریکه ممکن است درد در حین استراحت هم وجود داشته باشد و یا ممکن است شبها وقتی بیمار روی شانه مبتلا میخوابد ایجاد شود.

برای شروع ابداکشن ( ابداکشن شانه به معنای بالا آوردن اندام فوقانی از کنار تنه است و وقتی فردی هر دو اندام فوقانی را ابداکت میکند بدن او بصورت صلیب در آمده و امتداد طولی هر دو اندام فوقانی عمود بر امتداد طولی بدن قرار میگیرد) عضلات روتاتور کاف باید منقبض شوند تا سر استخوان بازو در حفره گلنوئید پایدار شود و سپس با انقباض عضله دلتوئید اندام در حالت ابداکشن قرار میگیرد.

 

1393 4
ناتوانی در بالا آوردن دست از علائم پارگی روتاتور کاف است

 

در پارگی کامل روتاتور کاف وقتی تاندون سوپرااسپیناتوس بصورت حاد و کامل پاره میشود بیمار توانایی شروع ابداکشن شانه را از دست میدهد ولی اگر اندام فوقانی او را در حالت ابداکشن قرار دهیم میتواند با انقباض عضله دلتوئید آنرا در همین حالت حفظ کند. از این پدیده میتوان بعنوان یکی از معاینات مهم پارگی کامل روتاتور کاف استفاده کرد.

تشخیص پارگی روتاتور کاف در ناحیه شانه

بعد از اینکه پزشک معالج در مورد علائم بیماری از بیمار اطلاعاتی را کسب کرد شانه را معاینه میکند. روش های تصویربرداری مثل  MRI میتواند به تشخی کمک کند.

1393 1

1393 5

در تصویر سمت راست یک ام آر آی طبیعی شانه دیده میشود و در تصویر سمت چپ پارگی روتاتور کاف

 

درمان پارگی روتاتور کاف

 تصمیم به نوع درمان به عوامل بسیاری مثل شدت ناراحتی بیمار، اینکه بیمار تا چه حد فعالیت بدنی شدید دارد، وجود دیگر بیماریها و ... وابسته است. درمان به دو روش غیر جراحی و جراحی انجام میشود.


درمان غیر جراحی

در نصف موارد پارگی روتاتور کاف، درمان های غیر جراحی میتواند علائم بیماری را بهبود دهد. درمان های غیر جراحی گرچه در بعضی موارد میتواند درد و دامنه حرکتی شانه را بهبود دهد ولی تاثیری روی ضعف عضلانی ناشی از بیماری ندارد، وسعت پارگی ممکن است به مرور زمان بیشتر شود و لازم است بیمار سطح فعالیت های بدنی خود را کاهش دهد.

1393 3


مهمترین درمان های غیر جراحی عبارتند از :

  • کم کردن فعالیت هایی که در آن دست به بالای سر میرود
  • استراحت دادن به شانه با مدتی آویزان کردن دست به گردن
  • استفاده از داروهای ضد التهابی
  • بندرت تزریق کورتیکواستروئید در شانه به توسط متخصص طب  فیزیکی 
  • درمانهای  طب  فیزیکی  از جمله  انجام نرمش هایی جهت تقویت عضلات شانه
  •  درمان نرمیمی رباط ها و  عضلات  با  روش  درمانی  لیزر  پرتوان  و  مگنت  تراپی  کمک  شایانی به بیماران  با پاره گی  عضلات   سر شانه می کند  امروزه  بیماران زیادی  به  کلینیک  دکتر نیاستی  جهت  درمان  مشکلات  شانه  جهت  درمان  با  روشهای  مدرن  و  طب  سوزنی  مراجعه  می کنند  و  نتایج درمانی  قابل ملاحظه ای  میگیرند.

ادرس مطب مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.