دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

در صورتی که به دنبال درمانهای غیر جراحی جهت دیسک گردن هستید حتما اینجا را بخوانید

برای دیسک گردن و فتق آن درمان های زیادی وجود دارد که آخرین آنها درمان با جراحی است. در این مقاله سعی داریم علاوه بر بررسی علت ها و دلایل به راه حل های غیر جراحی دیسک گردن بپردازیم که شامل تزریق، ورزش درمانی، بالش گردن و یقه گردن می باشد و در نهایت اشاره ای به درمان با جراحی این بیماری خواهیم کرد.

 راه حل درمان غیر جراحی دیسک گردن

فتق دیسک گردن چیست؟

ستون فقرات از مجموعه استخوان هایی به نام مهره تشکیل شده است. مهره ها نخاع را احاطه میکنند و در مقابل آسیب ها  از آن محافظت میکنند. اعصاب از نخاع شاخه شاخه میشوند و به سایر نقاط بدن می روند و برای برقراری ارتباط بین مغز و بدن تعبیه شده اند. مغز می تواند  یک پیام را به نخاع و از طریق اعصاب به عضلات بفرستد . اعصاب نیز اطلاعاتی مانند درد و حرارت از بدن را  به مغز ارسال می کند. مهره ها توسط دیسک و مفاصل کوچکی به یکدیگر متصل شده اند. دیسک ها از بافت همبند محکمی تشکیل شده اند که یک مهره را بر روی دیگری نگه میدارد.انها به عنوان یک بالشتک یا کمک فنر در بین مهره ها عمل میکنند. دیسک ها و مفاصل به مهره ها اجازه حرکت می دهند و درواقع به شما اجازه خم شدن و چرخش گردن و پشت را میدهند.

دیسک ها از یک لایه سخت بیرونی به نام” فیبروز انولوس “و از یک لایه ژله مانند درونی به نام “نوکلئوس پالپوس” ساخته شده اند که با افزایش سن در مرکز دیسک اب ناحیه نرم  از دست میرود و ساختمان دیسک به عنوان یک بالشتک کمتر موثر واقع  میشود. به دنبال تخریب بیشتر دیسک لایه بیرونی نیز میتواند پاره شود و این حالت میتواند منجر به جابجایی مرکز دیسک به سمت شکاف ایجادشده شود و به فضای اشغال شده توسط اعصاب شده  و به نخاع فشار وارد شود و ایجاد درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در شانه ها، بازوها را به دنبال داشته باشد. دکتر شما ممکن است شما را برای تغییر در رفلکس، حس و قدرت در بازوها  ناشی از فتق دیسک گردن تست کند . به ندرت، ممکن است فتق دیسک بر روی نخاع فشار وراد کند  و باعث مشکلات در پاها شود.

علائم و نشانه ها

  • درد مبهم یا تیز در گردن و یا بین تیغه شانه، که می تواند در موقعیت های خاص و یا بعد از حرکت خاص تشدید شود.
  • دردی  که تا پایین دست  یا انگشتان کشیده شود  (رادیکولوپاتی)
  • بی حسی یا سوزش در شانه و یا بازو

علت ها و دلایل

اکثر فتق های دیسک گردن به عنوان یک نتیجه از استرس ناگهانی رخ می دهد. این اتفاق در طول حرکات و در نتیجه خم شدن ناگهانی،و یا پیچش گردن، در طول یک تصادف یا سقوط خودروایجاد میشود . گاهی اوقات فتق  به تدریج رخ می دهد،در طول  بیش از هفته ها یا ماه. با این حال، عوامل خطر که می تواند شانس فتق دیسک را افزایش دهند عبارتند از :

  • پیری. همانطور که ما مسن ترمیشویم ، به تدریج دیسک ها خشک میشوند وحالت ارتجاعی خود رااز دست می دهند .
  •  سابقه ضربه بزرگ و کوچک به مهره های گردن.
  •  انتخاب شیوه های زندگی نادرست . عدم انجام ورزش به طور منظم، نداشتن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف دخانیات به طور قابل توجهی به سلامت دیسک  اسیب میرساند.
  •  استقرار نادرست ، بلند کردن نادرست و یا تکرار یا پیچش می تواند فشار اضافی بر ستون فقرات گردن  وارد کند .

تشخیص  

ارزیابی بالینی کامل و دقیق برای تعیین محل درد مورد نیاز است .به علاوه معاینه  گردن و ارزیابی دقیق  هر گونه ضعف، از دست دادن حس یا رفلکس غیر طبیعی می تواند به تشخیص کمک کند  و یک فتق دیسک را گزارش کند. تشخیص دکتر را می توان با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تایید کرد. تصویر اشعه X می تواند خار استخوانی و باریک شدن فضای دیسک در ستون فقرات را نشان دهد ، اما نمی تواند یک فتق دیسک یا اعصاب در ستون فقرات را نشان دهد.اسکن CT و  MRI میتوانند تصاویر مفصل تری از همه عناصر ستون فقرات (مهره ها، دیسک، نخاع و اعصاب) ارائه کنند و می تواند بسیاری از فتق ها ی دیسک را تشخیص دهد.

علاوه بر این، مطالعات الکترومیوگرافی (EMG -NCV)جهت بررسی علائم و شواهد آسیب ریشه های  عصب گردنی  ناشی از فتق دیسک  کمک شایانی خواهد کرد.

بسیاری از بیماران با علائم فتق دیسک گردن بدون درمان بهبود می یابند.برای بیمارانی که درد در انها ادامه دارد تعدادی از گزینه های درمانی وجود دارد:

بسیاری از بیماران با درمان غیرجراحی بهبود خواهد یافت. دکتر شما ممکن است درمان های غیر جراحی شامل یک دوره کوتاه استراحت ، یقه گردن، داروهای ضد التهاب برای کاهش تورم، داروهای ضد درد برای کنترل درد، فیزیوتراپی، ورزش و درمان تزریق اپیدورال استروئید تجویز کند . اهداف درمان غیر جراحی عبارتند از  کاهش تحریک عصب ناشی از فتق دیسک، تسکین درد و بهبود وضعیت فیزیکی بیمار. این اهداف را می توان در اکثر بیماران با فتق دیسک با  یک برنامه مراقبت سازمان یافته که اغلب با  ترکیبی از روشهای درمانی انجام می شود محقق کرد .از  دکتر خود بپرسید که آیا شما باید در حالی که شما تحت  درمان هستید  به کار خود ادامه دهید یا خیر.

یقه گردن

این یقه اغلب برای ارائه پشتیبانی و محدودیت حرکت در حالی که گردن اسیب دیده در حال بهبود است استفاده میشود .حلقه های گردن  می تواند نرم (فوم) و یا سخت (پلاستیکی) باشند . از آنجا که این حلقه حرکت سر را محدود میکند ، ممکن است شما حین غذا خوردن و یا فعالیت های دیگر نیاز به کمک داشته باشید . پوست در زیر یقه باید هر روز برای جلوگیری از تاول یا زخم شود بررسی  شود.

بالش گردن

بالش های خاص ممکن است به کاهش درد  در شب کمک  کند و به شما اجازه می دهد خواب بهتری داشته باشید . بالش گردن بطور خاص برای قرار دادن مقدار مناسب از انحنا در گردن در هنگام خواب و  کاهش میزان تحریک در ریشه های عصبی طراحی شده است . این بالش را می توان از داروخانه ها و یا از یک درمانگر فیزیکی خریداری کرد .

ورزش درمانی

دکتر شما ممکن است به شما کار  با یک درمانگر فیزیکی را توصیه کند . برنامه های توانبخشی به خوبی در تسکین  درد و التهاب، بهبود تحرک و قدرت  کمک میکند ، و به شما در انجام فعالیت های روزانه خود با سهولت و توانایی بیشتر کمک میکند.

درمانگران از کشش گردن به آرامی و کاهش فشار بر روی ریشه های عصبی تحریک شده استفاده میکند . تحریک الکتریکی اسپاسم عضلات و درد را برطرف می کند. ورزش در بهبود قدرت و هماهنگی گردن، شانه ها، و قسمت فوقانی پشت  تمرکز می کنند. جلسات درمانی ممکن است دو تا سه بار در هر هفته به مدت شش هفته برگزار شود .

اهداف درمان فیزیکی عبارتند از:

  •  یادگیری وضعیت و حرکات درست بدن برای کاهش فشار در گردن
  •  حفظ سطح فعالیت مناسب
  •  به حداکثر رساندن دامنه گردن
  •  یادگیری راهی برای مدیریت وضعیت شما

دارو

اغلب  درد را می توان با داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن (موترین، Nuprin، آسپرین)، ناپروکسن (ناپروکسین) یا استامینوفن (تیلنول) درمان کرد . اگر شما درد شدید و مداوم داشته باشید ، دکتر شما ممکن است برای مدت کوتاهی مواد مخدر تجویز کند. گاهی اوقات دکتر شما شل کننده عضلانی تجویز می کند. با این حال، در صورت نیاز باید دارو مصرف کنید ، زیرا مصرف بیش از حد داروها  کمکی به بهبود سریعترشما  نمی کند و حتی  ممکن است  باعث عوارض جانبی ناخواسته (از قبیل یبوست و خواب آلودگی) شود و می تواند منجر به وابستگی  شود.

تزریق

تزریق اپیدورال و یا “بلوک عصبی” ممکن است برای افرادی که درد شدید بازو دارند توصیه شود . این تزریق کورتیکواستروئید در فضای اپیدورال (ناحیه اطراف اعصاب نخاعی)، توسط یک دکتر با آموزش های ویژه در این روش انجام میشود .تزریق اولیه ممکن است با یک یا دو تزریق در تاریخ بعد دنبال شود. این روش باید به عنوان بخشی از یک درمان و توانبخشی در برنامه جامع انجام شود. هدف از تزریق کاهش التهاب عصب و دیسک است .

جراحی

 برای بیمارانی که درد در آنها  با درمان های قبلی  بهبود نمی یابد ، ممکن است عمل جراحی لازم باشد. هدف از عمل جراحی برداشتن بخشی از دیسک است که باعث  فشار امدن به عصب میشود . این جراحی با  یک روش به نام دیسککتومی انجام می شود. 

 طب سوزنی  

طب سوزنی جهت  درمان  دیسک گردنی  نقش تعیین کننده ای دارد طب  سوزنی  از طریق  افزایش  اندورفین ها و  انکفالین های  خون  با عث  کنترل  و  کاهش  درد بیمار  شده و  از طریق  اثر  بر  مسیر انتقال درد در  نخاع و مغز باعث بهبود قابل ملاحضه درد می شود همه روزه تعداد زیادی  از بیماران با  درد  گردن  به  کلینیک  طب سوزنی و  طب  فیزیکی  دکتر  نیاستی  جهت  درمان  دیسک  گردن  به  این مرکز  مراجعه  می کنند  و  با درمان  از طریق  طب  سوزنی  از جراحی های  غیر ضرور  دیسک  گردن  جلو گیری  می  شود.

 

 ادرس مطب ::مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.