دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.
دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

دکتر علی نیاستی-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و طب سوزنی

تشخیص و درمان غیر جراحی کمر درد- دیسک-سیاتیک بیماری های عضله و استخوان - مفاصل - روماتیسم- آرتروز زانو - کاهش وزن و تناسب اندام-فیس لیفت وزیبائی و شادابی صورت.

اگر می خواهید بدانید در ایجاد کمر درد شما دیسک دخالت دارد یا سیاتیک حتما اینجا را بخوانید

 

 

دیسک کمر از دو لایه باند فیبروز در خارج و لایه ژله مانند در داخل تشکیل  شده است  در فعالیتهای روزانه و در نرمی حرکت ستون مهره ها نقش تعیین کننده ای دارد.در حضور دیسک بین مهره ای  است که کمر ما انعطاف قبل ملاحظه ای در حرکات روزانه از خود نشان می دهد و در نشستن و بلند شدن وخم و راست شدن کمک شایان به بدن کمر می کند . 

در صورت طبیعی بودن دیسک فرد هیچگونه مشکلی با ستون فقرات خود ندارد و هر نوع چرخش در ستون فقرات بدون هیچگونه تحمل دردی انجام می پذیرد. 

 از طرفی عصب  سیاتیک نیز از مجموعه ای از ریشه های عصبی که از نخاع جدا می شود تشکیل شده است و نقش بسزائی در فرایند حرکت پا ها در طول روز دارد در صورت اختلال در این فعالیت عصبی تحرکات روزانه وی مختل شده و به ضعف عضلات اندام تحتانی منجر می شود. 

عصب سیاتیک در  طول مسیر خود از ناحیه کمر تا نوک انگشتان پا ممکن است در معرض اسیب قرار بگیرد. از  شایعترین جاهائی که ممکن است  اسیب  ببیند در ناحیه زانو-لگن و  در ناحیه کمر جائی که ریشه ها از نخاع خارج می شوند می باشد. 

از شایع ترین عواملی که ممکن  است به عصب  سیاتیک  اسیب جدی وارد کند فتق دیسک می باشد که بین  جسم مهره ای در ستون فقرات جای گرفته است. 

در صورتی که فتق  دیسک بین مهره ای در ناحیه کمر اتفاق بیفتد لایه ژله ای درون دیسک به دیواره  فیبروزی دیسک فشار وارد کرده و انرا بطرف بیرون هدایت میکند و درست جائی که ضعیف ترین قسمت حفاظتی ستون فقرات  که در قسمت پشتی و کناری(posterolateral)قرار دارد به عصب سیاتیک فشار وارد می کند بسته به شدت فتقی که اتفاق می افتد به همان نسبت  میزان فشار به عصب زیاد بوده و تخریب عصب نیز به همان نسبت اتفاق می افتد.گاهی نیز دیسک پاره شده و تکه های کوچکی از ان جدا شده و وارد کانال استخوانی که ریشه های عصب سیاتیک از انجا خارج میشود شده که موجب فشار مضاعف به عصب می شود وگاهی نیز باعث لاغری عصب در ناحیه ریشه شده و متعاقب ان ضعف و لاغری عضلاتی که خود عصب می دهد  در طول مسیر خود می شود. 

بنابر این چیزی که در فتق دیسک اتفاق می افتد این است که دیسک در اثر خرابی  بیرون زده می شود و روی عصب سیاتیک فشار وارد می کند و مشکلات بیمار نیز از همین جا اغاز می شود که شامل درد های کمر - درد های تیر کشنده از ناحیه کمر به طرف  ران و ساق پای بیمار و حتی به نوک انگشتان پا نیز کشیده می شود. 

گاهی بیمارانی به کلینیک غیر جراحی ما مراجعه می کنند و می پرسند علت درد کمر و یا دردی که از کمر به طرف پاها  کشیده می شود بخاطر دیسک  است یا سیاتیک ؟ به دلائلی که در بالا شرح ان رفت علت این دردها فشاری است  که از طرف دیسک فتق  شده بروی  ریشه عصب  سیاتیک وارد می کند : می باشد. 

پس فتق دیسک به تنهائی چیز مهمی نیست مهم این است که  این  فتق  دیسک  به عضو  حیاتی  مثل  ریشه عصب  سیاتیک چقدر فشار وارد کرده باشد. 

بنابر این در  صورتی که دچار مشکلات دیسک کمر شدید حتما باید از وضعیت عصب سیاتیک  اطلاعات دقیقی کسب کنید .MRI به تنهائی جهت بررسی فتق دیسک بااینکه لازم است ولی کافی نیست بررسی عصب سیاتیک توسط متخصصین طب فیزیکی و گرفتن نوار عصب و عضله در تصمیم گیری جهت درمان غیر جراحی ویا جراحی نقش بسزائی دارد . 

در تمام مراکز مهم تصمیم گیری جهت بیمارانی که دچار فتق دیسک کمر هستند گرفتن  نوارعصب و عضله کمک قابل توجهی هم به بیمار و هم به پزشک می کند . 

نوار عصب و عضله دقیقا نشان می دهد چه میزان  ریشه عصب سیاتیک  دچار اسیب دیده گی می باشد.هزاران مریض با  دیسک کمر به کلینیک ما جهت مشاوره برای تعیین میزان اسیب عصب سیاتیک مراجعه کرده اند و این مرکز کمک قابل توجهی به بیماران  جهت درمان غیر جراحی دیسک کمر به بیماران میکند. 

اغلب موارد با اینکه دیسک شدیدی بیمار دارد اما خوش بختانه اسیب به عصب سیاتیک زیاد نمی باشد و  بیماران علارغم توصیه به جراحی به روشهای غیر جراحی بهبود مییابند و به فعالیت روزانه خود بر میگردند 

البته بیمارانی نیز هستند که نیاز به جراحی برای دیسک کمر درادند انها اغلب افرادی هسنتد که دچار ضعف پیشرونده در عضلات اندام تحتانی می شوند و یا علائم بی اختیاری اداری پیدا می کنند و  یا درد غیر قابل کنترل پیدا می کنند البته تعداد این بیماران کمتر از 5% می باشند و همچنان 95% بیماران دیسک کمر نیاز به جراحی ندراند در صورتی که به مراکز تخصصی غیر جراحی دیسک کمر مراجعه کنند قطعا کمک قابل توجهی به اینگونه بیماران خواهد شد .کلینیک تخصصی غیر جراحی دکتر نیاستی روزانه به تعداد زیادی از بیمارنی که دچار دیسک کمر میباشند خدمات ارزندهای ارائه می دهند. 

 

ادرس مطب: مازندران _ تنکابن _ میدان شهید شیرودی _ جنب اداره ی آموزش و پرورش _ ساختمان پارس _ طبقه ی دوم _ واحد ۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.